Welkom bij de persontrainerpodcast, de plek waar jij als persontrainer inspiratie, motivatie en de nieuwste inzichten krijgt om je carrière te laten groeien. Of je nu net begint of al een expert bent, wij helpen je om het beste uit jezelf en jouw klanten te halen. Deze podcast is mede mogelijk gemaakt door BAPT.
BAPT biedt niet alleen fitness opleidingen, maar ook een ondersteunende coachescommunity. Kortom, alles om van jou de beste coach voor jouw klant te maken. Wil je meer informatie, dan kan je terecht op de website www.bapt.be. Hallo en welkom bij de persontrainerpodcast.
In deze aflevering ga ik samen met Michiel eens kijken naar wat de belangrijkste skills zijn om een goede persontrainer te zijn. Misschien ook wel interessant om eens te kijken of dat een verschil is met een goede online coach. Dus heeft een online coach andere skills nodig dan een persontrainer.
Michiel, laten we starten met de persontrainer. Kan jij één skill opnemen die jij zegt van een goede persontrainer moet op zijn minst die skill hebben? Ja, omgaan met mensen denk ik vooral. We zijn een beroep waarbij we mensen begeleiden, maar waarbij we vooral ook met verschillende karaktereigenschappen, met verschillende personaliteiten in contact komen.
Dus ik denk dat het ook heel belangrijk is dat je daarbij, ook als persontrainer, met verschillende karaktereigenschappen overweg moet kunnen, of dat op zich minst moet leren. Want hoe meer verschillende personen dat je kan gaan begeleiden, hoe beter dat jou ook uiteindelijk als persontrainer gaat maken. En dat gaat jou ook gewoon helpen als inzijnde jouw eigen persoonlijke groei als persontrainer.
Want als je jezelf gaat specifieren om met maar één specifiek doelpubliek, of zelfs misschien maar één specifiek karaktereigenschap van een persoon te gaan werken, waarbij dat je zegt van ja, als die persoon op die manier reageert, ga ik dat zelfs mijn tijd niet insteken, ga ik die niet gaan begeleiden, ja, dan ben je uiteindelijk ook gewoon geld aan het weggooien of geld aan het verspillen. Ja, en ik merk dat dat meer en meer het geval is. Allee, meer en meer het geval.
Ik wil het weer niet gaan veralgemenen. Maar natuurlijk, de grootste roepers krijgen vaak de meeste bereik op Instagram, dus die komen dan ook het vaakste tegen. Maar ik heb ook al wel vaak op mijn Instagram dingen zien verschijnen van persontrainers, dat ik dacht van mannetjes toch, you completely missed the point.
De zinnen en woorden zoals iedereen heeft dezelfde 24 uur op een dag. Als je het echt zou willen, dan zou je het wel doen. Al die zaken, ja, oké, er zit een deeltje waarheid in, maar we hebben te maken met mensen.
En elke persoon die je begeleiding kon volgen, heeft een andere geschiedenis en een ander traject al afgelegd, heeft een andere relatie met training, met voeding. Zijn je opgegroeid in een sportief gezin? Zijn je opgegroeid in een gezin waar je totaal niet sportief was? Zijn er misschien vroeger wat gepest geweest met je gewicht? Dat zijn allemaal van die zaken waarvan denk ik toch veel coaches een beetje genuanceerder in kunnen leren communiceren. Je mag een uitgesproken doelgroep hebben die je wilt gaan bereiken.
Dat is een beetje de go-hard of go-home, die mentaliteiten. Dat heeft zeker ook zijn cliënteel, maar probeer dat zeker niet te veralgemenen, want dan heb je niet de people skills die je eigenlijk nodig hebt om een goede personal trainer te zijn. Ja, exact.
Als ik een skill moet kiezen... Je hebt natuurlijk wel een hele algemene skill gepakt. Wat zei je? People skills, of wat had jij gezegd? Ja, people skills. Dat is een mooi algemene term.
Ja, dus dat omvat natuurlijk wel veel. Ik ga het deeltje... Nee, ik heb toevallig... Ik heb net een post gemaakt. Wanneer je de podcast luistert, zal die post waarschijnlijk al lang online staan.
Maar dat is eigenlijk, de meeste coaches kunnen beter trainen dan luisteren. Wat ook niet onlogisch is, want de meeste coaches komen vanuit een achtergrond. Ze sporten graag, ze trainen graag, en vandaar willen ze ook anderen gaan helpen om te trainen en beter te worden en gezonder te zijn.
Maar het deeltje luisteren, dat is iets wat vaak echt moet aangeleerd worden. Omdat de startende coach, in het beste geval volgen ze een opleiding. Als je weet waarover het gaat, moet je zeker een van onze vorige afleveringen beluisteren.
Maar in het beste geval volgen ze een opleiding. Daar leren ze wat er nodig is om een resultaat te behalen. En de fout die de meeste maken, is dat direct gaan vertalen en opleggen aan hun klant.
Ah, je wilt 5 kilo afvallen? Oké, dan moet je dit, dit, dit, dit en dit gaan doen. Nee, luister. Luister naar je klant.
Oké, je wilt 5 kilo afvallen, waarom? Waar is de achterliggende reden? Wat heb je al geprobeerd? Waar is er toen misgegaan? Wat zijn de obstakels die je tegenkomt? Wat denk je zelf, waar je het minste moeite voor zou moeten doen, om toch een resultaat te behalen? Wat is dat? Wat kunnen we daarin implementeren? PT geven, en ook online coaching, dat kunnen we een beetje hetzelfde pakken, is luisteren naar je klant en advies geven, of eigenlijk bevestigen op het advies dat de klant zelf gaat aanbrengen. Door de juiste vragen te stellen en te luisteren, gaat je klant eigenlijk al een deel van de oplossing geven, omdat ze zelf ook wel slim genoeg zijn. Ze kennen hun situatie veel beter dan jij, ze weten de thuissituatie.
Ja, mijn man of mijn vrouw, die kookt nooit, dus ja, ik sta er altijd alleen voor, of de kinderen hun huiswerk moeten ik altijd doen, dus ik heb er heel weinig tijd voor, of de kinderen hebben een hobby. Dus zij kunnen zelf met bepaalde antwoorden komen, en dat is het allerkrachtigste. God, want dan ben je uiteindelijk ook bezig over het stukje gedragsverandering.
Dan ga je echt inspelen op, oké, waarom gaat die persoon grijpen naar die ongezonde gewoonte, of waarom heeft die persoon overgewicht, en hoe kunnen we dan, vanuit zijn perspectief, dat gaan veranderen? Kleine stapjes misschien, omdat één grote stap vaak gewoon voor die persoon te groot ook is. En dan kun je echt met micro-stapjes gaan werken, om echt gedragsverandering teweeg te gaan brengen, waarbij dat die persoon stapsgewijs op het einde van een track bijvoorbeeld, wel in staat gaat zijn om echt vanuit zichzelf gezondere keuzes te gaan maken. En het allerbelangrijkste is, wanneer je op die moment ook gaat inspelen op die gedragsverandering, dan ga je ook inzetten op duurzame resultaten.
Want dan gaat die persoon er ook voor zorgen dat die niet alleen deze coaching trekt, maar ook na het coaching trekt, in staat gaat kunnen zijn om die gezonde gewoontes te kunnen blijven verder zetten. En dat is het allerkrachtigste doel, denk ik, dat je als personal trainer kan hebben. Ja, klopt.
Is er nog zo'n skill waarvan je denkt, dat is echt een belangrijke skill om een goede personal trainer te zijn? Ik denk dat het ook vooral belangrijk is dat je de klachten eerzijds gaat luisteren naar de klant en zegt van, oké goed, waar zit het probleem? Maar dat je daarin door aan de hand van te kunnen luisteren naar je klant, ook effectief de oorzaken kunnen gaan achterhalen. En niet alleen gaan zeggen van, oké goed, je hebt overgeweekt, we gaan nu in een calorie tekort zitten. En dat gaat er wel voor zorgen dat je resultaten gaat halen.
Of bijvoorbeeld, ja, een klant heeft het altijd moeilijk om te grijpen naar cravings. Oké, het is heel makkelijk om te zeggen, haal geen koeken meer in huis en stop met mij geen koeken meer te eten. Maar als je op die moment kan achterhalen van, wat is de specifieke oorzaak waarom dat die grijpt naar die suiker? Is dat bijvoorbeeld, ja, zit het probleem in de verzadiging van de hongerhormonen? En je gaat daarmee aan de slag, dan gaat het eigenlijk, ja, dan ga je op die moment echt de oorzaken gaan aanpakken bij de bron.
En ik denk dat het ook heel interessant is, en dat vraagt ook wel een beetje kennis en ervaring van de coach op zich, om daarmee aan de slag te gaan. Maar dan ga je ook weer op die moment toegericht te werk gaan en ga je ook weer op duurzame resultaten gaan inzetten. Want het is heel makkelijk om te zeggen, geen gezin meer voor het slapen gaan, geen koeken meer in huis halen, meer gaan bewegen.
Dat is allemaal heel makkelijk en dat zijn heel makkelijke tips, maar dat is zo objectief uiteindelijk, dat die persoon op die moment zoiets gaat hebben van, oké, ik kan dat proberen, maar ik ben daar bijna honderd procent van vertuigd dat ik dat niet ga kunnen blijven volhouden. Ja, en dan is dat geen goed advies. Klopt.
Oké, ik heb nog wel eentje, omdat we natuurlijk altijd over skills hebben die, ja, ook meer mij inluisteren als de social of people skills, en dat is allemaal waar. Ik wil het ook even terug naar de training trekken, en als ik het dan een heel algemene skill vind, is dat een goeie trainer kan het waarom uitleggen achter alles wat hij doet. Een oefening, waarom staat die oefening daar in dat schema en niet daar? Waarom kies je voor zoveel rust en niet voor zoveel rust? Waarom kies je voor dat tempo? Er is achter elke stap die je zet in een schema maken, in een periodisatie, in een voedingsplan, in een slaapstress, whatever, alles, elk advies dat je geeft, moet je exact kunnen uitleggen een waarom, en dat is niet een waarom, de waarom is niet omdat ik dat ergens gelezen heb, of omdat dieën heeft gezegd dat dat goed is, nee, je moet exact weten waarom je dat geeft aan je klant.
Dus ik denk dat dat ook wel een belangrijke... Dat zou moeten, maar ik denk dat niet heel veel mensen dat kunnen onderbouwen, om eerlijk te zijn. Ook gewoon door gebrek aan kennis en gebrek aan opleidingen in het algemeen. Zoals we ook in een van de voorafleveringen al besproken hebben, dat vijftig procent van de personal trainers nog niet eens een opleiding heeft, laat staan dat ze dan grondig kunnen gaan onderbouwen waarom ze bepaalde zaken gaan doen.
En dat is, denk ik, ook een hele interessante, want ik probeer dat ook altijd mee te geven naar mijn klanten, het waarom-verhaal. Waarom ga je iets toepassen in hun leven, of waarom ga je iets gaan laten veranderen in hun leven? Want als een persoon zelf begrijpt van, oké, goed, het is bijvoorbeeld de effecten van een koude douche in de ochtend, of koud afdouchen in de ochtend, heeft effect op mijn darmgezondheid, op mijn immuunsysteem, op mijn energie, op mijn hormonen, noem maar op. Dan gaat een klant ook sneller geneigd zijn om die stap te zetten en om dat eens te gaan willen proberen, in plaats van, ja, het kan wel best zijn dat je tegen mij zegt dat een koude douche gezond is om te doen, maar waarom zou ik dat dan moeten doen? Maar als die klant zelf gaat begrijpen waarom hij dat moet doen, en eens dat hij dat gaat proberen en die gaat zelf die voordeel daarvan gaan ervaren, dan gaat die klant ook weer sneller geneigd zijn om die zaken zelf op eigen initiatief te gaan blijven verderzetten.
Ja, oké, top. Dus we hebben, wacht hé, we hebben de people skill, we hebben luisteren, we hebben, wat had jij nog? De vragen, de waarom-vragen, of wat was dat exact? Ja, die had jij eigenlijk hé. Oké, ik weet niet, ik weet, ik ben de nieuwe vergeten, sorry.
Ik zou eigenlijk moeten terugspoelen, maar dat gaat natuurlijk niet in het midden van de aflevering. En dan had ik nog de waarom achter elk, elk deeltje. Oké, heb jij er nog toevallig eentje? Er zijn er zoveel die dat we eigenlijk kunnen, kunnen gaan opnoemen en gaan, ja, opzommen wat eigenlijk een goeie personal trainer maakt.
Laat ons er nog één kiezen, nog één, een hele, hele belangrijke. Waar denk je één aan? Dan denk ik sowieso wel de opleiding en kwaliteit van de opleiding die je volgt. Oké, dat ben ik mee akkoord, omdat dat perfect in lijn van BFT past.
Dus laat ons dat als vijfde nemen. Ja, uiteindelijk, het begint, daar begint ook alles bij. Je hebt een goeie kwalitatieve opleiding nodig om je kennis te gaan opschalen en te gaan onderbouwen.
En dan draait het vooral ook om het stukje ervaring en aan de slag gaan met mensen en die mensen leren begrijpen, naar die mensen leren luisteren. En dan stapsgewijs jouw theorie in de praktijk gaan omzetten naar die klanten. Maar wat wel op die moment de meest efficiënte manier, met de minste impact is, hij heeft op die persoon zelf voor die klant.
Want het is altijd heel makkelijk en heel mooi uitgelegd in theorie. We moeten dit gaan doen en dit gaan doen en dit gaan doen en dit gaan doen. Maar als je met een klant te maken heeft die, daar werk ik nu persoonlijk zelf regelmatig mee, die in een burn-out of uit een burn-out of depressie komen, ja, dan is soms de kleinste verandering al een zo grote vorm van stress, wat op die moment gewoon te veel is.
En ja, stress, dat is gewoon, dat wil je uiteindelijk gaan proberen te relativeren, dat wil je tot een minimum gaan beperken. Dus dan moet je echt gaan kijken naar, oké, goed, wat is op deze moment de meest efficiënte tool met de minste impact op die moment voor jouw klant? En ja, dat is gewoon de totale koepel van kennis, ervaring, people skills, mensen leren begrijpen, het verhaal waarom daarachter ook gaan leren begrijpen, om dan ook duurzame resultaten in gang te gaan zetten. Dus het is eigenlijk een mooie overkoepeling daarvan.
Ja. Maar alles start uiteindelijk wel met de opleidingen. Ja.
Ik ga er nog één koepel boven zetten, als dat mag. Oké. En dat is, je moet het onwaarschijnlijk graag doen.
Je moet een passie hebben om mensen te helpen en mensen beter te maken. En je moet all-in willen gaan om de klant resultaten te laten boeken. De motivatie van, wow, hier kan ik wel geld mee verdienen, forget it.
Ik zou zeggen, fuck off. Doe iets anders, ga ergens anders in een branche. Maar verspil niet de tijd of de reputatie van personal trainers of van online coach.
En er zijn er zoveel, denk ik, op deze moment, die dat denken van, ik begin met online coaching, dan kan ik binnenkort met een six-pack in de Filipijnen met 20k per maand op het strand gaan liggen. Forget it. Je doet het niet om de juiste reden en je zult er nooit geraken.
Ik kan je vertellen, dat is bij mij ook niet het geval. Ja, dat zal misschien eens een keer... Je zult waarschijnlijk wel wat voorbeelden kunnen opzommen. Ja, I know.
Er zijn er wel die het kunnen. En ik wil dan zeker niet zeggen dat dat geen goede coaches zijn, voor alle duidelijkheid. Maar de beste coaches die ik ken, dat zijn de mensen die door het vuur gaan voor hun klanten, die s'nachts wakker liggen als hun klanten hun resultaat niet behalen, die alles uitzoeken om er toch voor te zorgen dat die klant resultaat behaalt, waarvoor z'n geld krijgt en er echt alles aan doet.
En als je dat doet, dat is overkoepelend. In mijn ogen echt een goede coach te zijn. Dat is met de nagel op de kop.
Ja, dat is de koepel daar rond. Is er een verschil in skills, denk je, tussen personal training en online training? Ik denk juist, de communicatie is daar wel een hele belangrijke. Want dat is een hele gevaarlijke ook.
Want het is heel makkelijk met offline personal training, want je ziet twee of drie keer per week jouw klanten. Een heel uur lang waar je negen van de tien toch ook wel wat diepere gesprekken met gaat aangaan. En op die moment ook meer die persoon gaat leren kennen.
En met online coaching is dat vaak iets moeilijker. Moet je echt meer doelgerichte vragen gaan stellen, omdat je gewoon niet de tijd gaat nemen om een uur en een half lang met je klant te gaan bellen met een intakegesprek en meer over zijn leven te gaan vragen. Dat doe je als online coach gewoon.
Hij heeft toch minder. Laat ik mij zo maar even gaan opnoemen. Maar je moet ook daarin als online coach grenzen gaan stellen, want anders gaan de mensen jouw 24-7 lang WhatsApp-berichten beginnen sturen.
En gaan ze ook, ik heb het al meegemaakt, boos zijn wanneer ze een uur later nog geen antwoord krijgen op hun vraag. Waarbij ik dan ook gewoon simpelweg de antwoord geef van ik ben geen communicatiebureau, ik ben geen communicatiecenter. Als ik een telefoniecenter wou beginnen, dan was ik wel een andere job gaan zoeken.
Maar het is daarbij ook weer belangrijk om die communicatie wel op een goeie manier als coach te gaan onderhouden. En dat je ook geen vier dagen wacht met een antwoord gaan voorzien voor een klant. Dan merk ik dat ook bij heel veel mensen wel een struikelblok is van hoe voorzie ik een goede kwalitatieve communicatie met mijn klanten online.
Ja, en dan heb je het hier over een aspect waarbij het gaat om wanneer stuur ik terug. Hoe zit die begeleiding? Dat is inderdaad iets van bepaalde regels die je opstelt in het begin van een coachingstrijd. Maar wat ik in dezelfde lijn nog moeilijker vind, is hoe lees je een bericht.
Iedereen gaat al eens een keer, dat is nu heel stom wat ik ga zeggen, maar als je een vriendin hebt of een kamerad. Ik neem nu even je vriendin. Je krijgt een bericht en je denkt van, is die nu boos? Is die nu boos? En dan stuur je terug van, scheelt er iets? En dan krijg je terug van, nee, waarom? En dan denk ik van, ja maar als ik dat bericht zo lees, dan lijkt dat precies of er scheelt iets.
Dat vind ik nog moeilijker in online coaching. Dat je er echt moet uitsleuren bij je klanten. Want hoe minder goed dat ze het traject volgen, hoe minder goed dat ze gaan communiceren.
En hoe beter ze bezig zijn, hoe meer dat ze gaan communiceren. Dat is eigenlijk het tegenovergestelde wat je wil. Dus je moet op zich, op een gegeven moment, moet je heel snel op de bouw kunnen spelen.
Ja, klopt. Als je merkt van, oei, er is hier iets mis qua communicatie, dan is het bij wijze van spreken telefoon pakken en direct weten wat er aan de hand is. Want anders dan ben je je klant wat kwijt.
En anders in een personal training, ja, zie je de klant en is het veel moeilijker of is het veel gemakkelijker om een gesprek te lezen. En dan kun je nog weten van, ja dat is hier een beetje bullshit wat je vertelt. Maar in een bericht is dat nog honderd keer moeilijker.
Ik probeer vaak wel, als ik zelf een voicemessage stuur, krijg ik van de meeste mensen vaak ook wel een voicemessage terug. En dat helpt ook wel al een beetje. Neemt ook relatief weinig tijd in beslag.
En met een voicemessage op zich kun je vaak wel uit de klank, de manier van de stem op zich, gaan achterhalen van hoe voelt die persoon zich. Voelt die zich boos? Voelt die zich angstig? Daar kan je echt al heel veel gaan uithalen. En ja, als ik echt merk van, oké goed, hier moet even over gebabbeld worden, dan pak je gewoon een telefoon of organiseer je een kleine videocall van tien minuten, kwartiertje, waarbij je met die klant even kan bellen.
Maar wat je aanhaalt, dat is een enorm belangrijk punt om daarin dat heel snel te kunnen gaan herkennen, ook als coach, van wanneer loopt de communicatie hier mis met mijn klant? En wanneer loopt het bergaf? Zodanig dat je zo snel mogelijk eigenlijk de communicatie weer kan gaan herstellen. Want uiteindelijk het laatste wat je wil als coach is dat jouw klant het gevoel krijgt dat hij er alleen voor staat. Ja.
En soms hebben we dat niet door. Dat is gewoon zo. Soms hebben we dat niet door.
En dat is ook wel iets dat onderschat wordt in online coaching. Ik weet dat jij die mening ook hebt. Je kan geen goede online coach zijn als je niet een bepaalde ervaring hebt opgebouwd door personal training.
Want dat is gewoon niet mogelijk. Je weet niet hoe dat klant reageren op bepaalde schema's. Als je een online coach wordt, direct vanuit je basisopleiding, dan ben je eigenlijk een soort van theoretische coach.
Dan pas je de theorie toe. En dan is het hopen dat het werkt, maar je gaat er vrij snel achterkomen dat die theorie niet altijd werkt. Dat er... Ja, er zit veel meer achter.
En ik denk, als je dat wil doen, dan ga je een enorm hoog begeleidings... Er wacht enorm veel energie. Bij de Coaches Connect hebben we Sennet Domen ook op de podcast gehad. En ik vroeg hem ook van wat is je communicatie-policy? En hij moest lachen en hij zei ja, 24x7.
En ik weet dat dat... Hij weet zelf ook wel dat dat niet 100% oké is, maar als je ergens met je online coaching je klant de echte resultaten wil behalen, dan ga je soms net dat tikkeltje verder moeten gaan. En 24x7 wil niet zeggen dat je om drie uur s'nachts moet oppakken voor een klant. Uiteraard niet.
Maar dat gaat wel over als je opstaat of dat je gaat slapen. Die uren daartussen geeft je klant niet 24 uur voor leraar getrugstuurd. Die tijd is gepasseerd.
Had mij dat voor corona gezegd, dan had ik je een heel ander antwoord gegeven. Voor corona had ik tegen u gezegd, je moet met tijdslot werken en je moet zorgen dat je aan de klant laat weten, bijvoorbeeld op die dag en tussen 4 en 6 antwoord ik je bericht terug. Dat is gepasseerd.
Door corona is dat helemaal veranderd. De online coaching-evolutie. Er zijn er enorm veel bijgekomen.
Er zijn ook veel meer mensen die dat zijn beginnen doen die op zich niet echt een profiel hebben voor online coaching te volgen, maar die dat toch zijn beginnen doen puur door het financiële. En die hebben gewoon tien keer meer begeleiding nodig als een pt-klant. En daar moet je gewoon achter zitten.
Wat er toen uit dat gesprek met Senne ook kwam, was het belang van op zeer regelmatige basis berichten van, hey, ça va? Goed geslapen? Niet te stijf aan de training? Die kleine zaken, daar moet je als online coach gewoon los op zitten. Anders ga je nooit de connectie met je klant op honderd procent krijgen. Dat is ook wel een skill, denk ik, dat je nodig hebt als online coach dan, meer dan met een pt.
Met een pt kom je weg met je twee trainingen per week. Een goede pt gaat daarnaast ook nog eens een berichtje sturen, uiteraard, maar met een online coach ga je niet wegkomen met, ik heb een wekelijkse biofeedback en ik geef daar feedback op. Dat was ooit goed, dat is gepasseerd.
Klopt. Je moet veel korter op de bal spelen met je klanten, whether you like it or not. Dat is nu eenmaal zo, dat is een beetje de, ja... Ik probeer daar zelf als coach wel ergens deel mijn grenzen wel nog in te stellen.
Met eigenlijk ook gewoon, en dat zei ik duidelijk van in het begin tegen iedereen, ik sta eigenlijk zo goed als altijd klaar voor jullie communicatiewijs via WhatsApp. Jullie kunnen mij overeen naar elk wat vragen sturen via WhatsApp. Ik sta er altijd met heel veel plezier op antwoorden, maar er moet ook input komen van jullie, dat zei ik ook altijd.
Ja. Ik ga geen vijf keer achter elkaar een bericht sturen iedere week van, hoe gaat het? Heb je dit nog opgelost? Of is je toegang al beter als een klant zelf niks terugstuurt? Ja. Ik zeg altijd, het beste coachingdirect wordt gemaakt door de input van de klant en hoe meer input een klant mij bezorgt, hoe persoonlijker en hoe kwalitatiever ik die zijn coachingdirect kan maken.
Maar ik heb ook klanten die weken achter elkaar gewoon misschien nog maar zelfs niks laten weten. Dan stopt dat bij mij. Daar heb ik... U weet toch dat er geen resultaat wordt behaald? Nee, en dat is jammer, maar daar heb ik op deze moment ook mijn grenzen in leren stellen, want je moet ook ergens als coach jouw eigen energie gaan beschermen.
Het kost enorm veel energie om dagelijks, wekelijks diezelfde persoon te proberen te motiveren als daar zelf geen motivatie meer in zit. Ja. Nee, klopt.
Dat is een dunne lijn. Het deeltje eigenaarschap, ik denk dat dat wel iets is waar je als coach, misschien als online coach, meer als personal trainer, dat je daar ook op moet gaan focussen. De klant leren dat het om hem draait.
Dat het niet is, voilà, hier zijn mijn centjes, ik pak een coach, en dat wil dan automatisch zeggen dat ik resultaat heb zonder er iets voor te moeten doen. Heel cru door de bocht. Als het dan als online coach wel eens een leuke denkoefening is, moest jij online coaching geven, denk er eens over na hoeveel energie dat jij stopt in het begin van het coachingstrijd om jouw klant bewust te laten worden van zijn eigen en van eigenaarschap, van zijn eigen commitment.
Misschien kan je daar als coach nog wel meer mee gaan doen. En ja, misschien door middel van een werkboekje of zo nog meer de klant te laten bewust daarvan worden, omdat dat dan wel deels je verantwoordelijkheid aan de kant schuift en dat het een fifty-fifty verantwoordelijkheid is. Ja, ik heb het onlangs zelf nog meegemaakt.
Eigenlijk iedereen die bij mij opstart, had ik het gevoel van dat die goed begeleid werd en dat die met heel veel informatie, misschien zelfs teveel informatie, ondersteund werd, voedingsgewijs, trainingsgewijs, leefstijlgewijs. En toch had ik enkele weken geleden een klant die was opgestart en die mij eigenlijk anderhalve week of twee weken later, wat zei ik, anderhalve week later een briefje gegeven van, ja Michiel, dit traject is niks voor mij. Ik voel dat ik te weinig ondersteuning en begeleiding krijg, dus ik ga ermee stoppen, zei die.
En dat was best chockerend voor mij, want dat was eigenlijk de allereerste persoon, zeg maar, van iedereen die ik tot nu toe heb opgestart, die die feedback gaf, waarbij ik er eigenlijk vanuit ging van, oké, het is vrij duidelijk voor iedereen, omdat dat ook altijd de feedback was die ik had gekregen. Maar toch, door dit weer meer te maken, door die ervaring mee te krijgen, ben ik daar toch weer nog meer over aan de haling van, oké goed, het moest misschien nog persoonlijker, nog duidelijker. En ja, door die zaken mee te maken, doe je jezelf ook wel beseffen van, oké, ik moet weer even gaan reflecteren op mijn business en kijk hoe ik mijn business weer kan gaan verbeteren.
Ja. En dat is ook wel een belangrijke, en als coach, om dat regelmatig ook eens op terug te kijken van, hoe kan ik mijn service nog altijd wel te gaan verbeteren? Want ook al lijkt het dat je een goed product hebt, het kan ook nog altijd beter. En dat is nu ook weer voor mezelf gebleken.
Is exact de post die wij vandaag, en vandaag nemen we dat op op 12 september, dus als je dan naar onze Instagram van bab.fitness gaat en je gaat naar 12 september scrollen, 2025, dan ga je zien dat we een post hebben gemaakt over customer experience, verschillende touchpoints, en dit gaat daar exact over. En dat is iets waar we nu met BAPT heel fel mee bezig zijn om te gaan kijken, hoe kunnen we de ervaring van een cursist nog veel beter krijgen? Want inderdaad, je maakt iets, voor jou is alles duidelijk, je gaat ervan uit dat dat voor de klant ook zo is, en voor 80% van de klanten is dat ook zo, maar dan zijn er een aantal die net dat tikkeltje meer verwachten, en als je dat dan ook gaat implementeren, dan gaat het stelselmatig beginnen over-deliveren, want dan gaan er veel denken van, wow, amai, dat is hier wel echt goed begeleid. En voor ene gaat het dan juist genoeg begeleiding zijn, maar dat is wel die reflectie, doe die zeker, enorm belangrijk.
Oké, top, we hebben de belangrijkste skills van een goeie coach overlopen, heb jij daar nog vragen over, dan kan je ons altijd weten te vinden op onze social media-kanalen van Michiel en ook van mij, bapt.fitness, dus stel gerust daar jouw vraag, en wie weet behandelen ze ook in de podcast. Maar voor nu, bedankt om te luisteren en tot de volgende keer, bye bye. Bedankt voor het luisteren naar de Personal Trainer Podcast.
Vond je deze aflevering waardevol? Laat dan een review achter op Apple Podcast, Spotify of waar je ook luistert, en help andere trainers ons te ontdekken. Jouw feedback maakt echt het verschil. Af als bedankt, tot de volgende keer, ciao!