Welkom bij de persontrainerpodcast, de plek waar jij als persontrainer inspiratie, motivatie en de nieuwste inzichten krijgt om je carrière te laten groeien. Of je nu net begint of al een expert bent, wij helpen je om het beste uit jezelf en jouw klanten te halen. Deze podcast is mede mogelijk gemaakt door BAPT.
BAPT biedt niet alleen fitness opleidingen, maar ook een ondersteunende coachescommunity. Kortom, alles om van jou de beste coach voor jouw klant te maken. Wil je meer informatie, dan kan je terecht op de website www.bapt.be. Hallo en welkom bij de persontrainerpodcast.
In deze aflevering gaan we terug een coachesconnect aflevering maken, waarin we coaches aan het woord laten vertellen over hun ervaringen in de fitnessbranche, struggles waar ze mee zaten, hoe ze die hebben opgelost, hoe ze hun business ook af en toe runnen. Een beetje een algemene chitchat om andere coaches te leren kennen. Vandaag heb ik Senne Dommen te gast.
Senne, welkom in de podcast. Dankjewel, ik heb er zin in. Oké, top.
Senne, ik denk dat als mensen je naam horen, dat ze je waarschijnlijk dan via social media zullen kennen, omdat je daar wel redelijk actief op bent. Maar de mensen die je niet kennen, of de mensen die je enkel via video's kennen, kan je jezelf eens even voorstellen? Yes, ik ga het proberen zo kort mogelijk te houden. Ik ben Senne, ik ben 28 jaar, ik ben online fitnesscoach en personal trainer.
Ik maak veel video's en reels op sociale media, ik probeer een beetje YouTube te doen en dergelijke. Maar mijn passie zit inderdaad eigenlijk gewoon in personal trainen en fulltime online fitnesscoach. Ik doe bij sommige klanten ook een hybride model met online coaching en techniek sessies in real life, om echt die connectie te creëren.
Ik focus echt gewoon op de algemene gezondheid. Een beetje van alles voeding, training, slaap, stressmanagement, vertering, darmgezondheid. Dat is de basis waar ik mij eigenlijk mee bezig hou.
Oké, waar zit je momenteel in het vak? Ik ben hier trouwens nu in David Lloyd. Ik ben daar eigenlijk begonnen als fitnesscoach. Laten we zeggen dat ik hier vier jaar heb gewerkt.
Ondertussen in bijberoep ook als personal trainer en dan ook direct dat online coaching zo aan meegestart. Dus laten we zeggen bijna vijf jaar, dus nog niet super lang eigenlijk. Ja, dat is een beetje de reden waarom ik je ook op de podcast had gevraagd, omdat ik je natuurlijk ook vaak heb zien verschijnen op mijn sociale media, waar ik veel coaches volg.
Social media zegt natuurlijk niet alles, het gaat ook om de kwaliteit van de content. Maar ik had al direct zoiets van, oké, dat is wel iemand die nog niet zo lang bezig is en al wel constant stappen zet. En dat hebben niet veel beginnende coaches.
Ben je je daar zelf van bewust, dat je grote stappen zet op korte termijn? Ja, ik ben me daar eigenlijk wel echt van bewust. Ik heb daar denk ik ook wel aan te denken dat ik echt wel zoiets had van, oké, ik ga al ingaan en ik ga echt investeren in direct een business coach, direct zoveel mogelijk opleidingen doen, direct echt alles op alles te zetten. Omdat ik zoiets had van, oké, deze is het en deze is wat ik super graag wil doen.
En momenten zoals nu, deze laatste jaar, denk ik inderdaad van, wow, amai, het gaat inderdaad allemaal snel. Maar bijvoorbeeld een jaar geleden dacht ik van, amai, het gaat traag. Want uiteindelijk als ik dat zie op Instagram, dat ik denk al meer dan duizend posts heb gemaakt en zo, dan denk je van, oh, sommige mensen zijn na driehonderd posts viraal gegaan of dergelijke.
Maar daar ga je het natuurlijk niet echt om. Maar het is zowat dubbel. Soms denk ik inderdaad van, wow, ik ben overweldigd.
Het gaat echt supersnel, supernice, ik ben superblest. En langs de andere kant, een jaar geleden was ik misschien aan het zagen dat het niet snel genoeg ging. En ik denk dat dat een mindset shift is geweest voor mij, van, oké, zie dit als een blessing en geniet van het proces.
En dat daardoor een succes tussen houten is gekomen eigenlijk. Ja, ik denk dat dit iets is wat zeker coaches moeten herkennen. Omdat, ja, het is natuurlijk niet als je, stel, je zit nu over die duizend posts.
Stel dat je posts, ik zal maar iets zeggen, 146 maakte. Ja, dan had het totaal niet dezelfde impact als dat je nu een bepaalde post maakt. En ik denk dat dat vaak coaches ook vergeten.
Die starten met een paar honderd volgers, als ze de chance hebben. Misschien tweehonderd volgers, misschien driehonderd volgers. Ja, dan is het wel redelijk wat investeren.
Heb jij een idee, omdat je nu ook net zegt van, ja, dit jaar heb ik wel dat gevoel, maar de vorige jaren had ik dat minder. Hoe lang heeft het zo geduurd voor alleen dat je echt het gevoel had van, oké, nu is er een bepaald, ja, zo'n vliegwiel, een bepaald momentum. En nu voel ik dat alles wat in een stroomversnelling komt.
Is dat een half jaar aan vooraf gegaan? Is dat twee jaar aan vooraf gegaan? Ik ga gewoon even zo wat de online journey schetsen, denk ik. Dus ik heb redelijk snel mijn online coaching al gestart, omdat ik ook echt in de field heel veel uren snel heb gedraaid. En ik vond dat wel nodig om die autoriteit een beetje te creëren.
Dat als je echt real-life pt geeft, dat je dan pas het online gedeelte, ja, supergoed onder de knie krijgt. En dan was ik er zelf zo aan begonnen. En dan ben ik eigenlijk snel met Jeroen van Poeier aan de slag gegaan voor het business gedeelte, want ik kende daar totaal niks van.
Ik wist niet eens dat dat moest. Dus dat was al een zotte eye-opener. Dus echt een shout-out naar Jeroen.
Dat was voor mij echt een zotte eye-opener. Dat begin was ook superleuk gegaan, supergoed gegaan en supernice. En dan uiteindelijk zelf ook een andere online coach gepakt.
En die online coach doet eigenlijk ook mijn business coaching nu. Maar dat is zo wat heel intiemer, dus minder grootschalig. Maar dat was dan weer de volgende switch.
Dus de eerste eye-opener was met Jeroen. En daar was het eigenlijk al redelijk snel gegaan. Maar dan bleef ik weer zo wat hangen.
Ik bleef weer hetzelfde doen. En ik merkte dat ik altijd iemand heb die eigenlijk... Jeroen en ik zijn zo helemaal hetzelfde. We zijn zo heel empathisch en vriendelijk.
En de coach die ik nu, de business coach die ik nu heb, die is steenhard tegen mij. En ik weet niet hoe dat komt, maar bij mij werkt dat op een of andere reden. En dat werkt alleen nu.
Als je mij dat vijf jaar geleden had gedaan, dan had ik daar echt emotioneel van afgezien. Maar nu, ik neem dat op als energie en dat geeft mij superveel kracht om echt te gaan en nieuwe dingen uit te proberen en stappen te zetten en te durven investeren. En ja, dat heeft dan ook weer een zware switch gehad.
En ik denk dat dat... Goh, wacht. Dat pakte vorig jaar rond december tijd dat dan echt zoiets was van, oké, wow, nu is het... Het werkt. Mijn droom is aan het komen.
En dat was echt een mooi moment, want hij woont zelf ook in Portugal. Toevallig moest hij in Holland zijn. Toen is hij even naar Antwerpen gekomen en hebben we elkaar ontmoet.
En dat was wel zo van, oké, wow, ik ben hier echt voor mijn eigen als zelfstandige bezig. Het is aan het werken, het is aan het lukken wat ik doe. En ik ben er ook gewoon van aan het genieten.
En dat was voor mij echt belangrijk, dat het echt een passie is en dat het niet een sleur is. Dus pak dat we... Het is vorig jaar december dat ik zoiets had van, oké, nu is het echt een mooie business aan het worden, eigenlijk. Oké, en we hebben nu... We hebben uiteraard het businessdeel waar we nu al een paar keer naartoe zijn gegaan.
Daar wil ik dadelijk nog eens op terugkomen. Als je kijkt naar het trainingsdeel en je kijkt hoe je in het begin klanten coachte, en ik heb het dan over het totale pakketje, met voeding en dergelijke. Zijn daar bepaalde zaken dat je zegt van, daar heb ik in het begin dat zo aangepakt en dat heb ik eigenlijk compleet veranderd, want ik merkte dat dat niet goed werkte met mijn klanten? Ja.
Bij mannen vind ik dat redelijk niet hetzelfde blijft. Natuurlijk leer je bij en je programmering doe je beter en je leert een beetje blessures te preventen, je leert om die blessures te trainen, je leert nieuwe oefeningen, je leert een beetje biomechanica erbij geleerd en omdat dat zelf een passie is, bodybuilding en dergelijke. Je geeft aan die klanten en je ziet dat dat eigenlijk ook kan helpen met spieren goed te voelen door biomechanica toe te passen en de fun erin te brengen, of juist niet.
Want ik was na een tijd iedereen kabeloefeningen aan het laten doen en sommige waren zo van, hé man, dat is wel saai hé. Ik heb dat zelf ook soms denk ik, wat ben ik hier allemaal aan het doen, dat is saai, maar het werkt wel. En daar dan een stapje terug in pakken.
Bij mannen merk ik dat ik daar niet zo veel verandering heb moeten doen, maar bij de switch is vooral gekomen bij mij, oké, vrouwen, dat is toch iets helemaal anders om aan te pakken als coach. Zeker omdat dat voor mij heel moeilijk was om in te leven als een vrouw, omdat ik vond dat moeilijk om te begrijpen, puur het mentale aspect, hoe die met voeding omgaan, hoe die met stressmanagement omgaan, maar natuurlijk ook het fysieke aspect, die hormonale huishouding, hun mentale gedachte met voeding en dergelijke. En wat voor mij een eye-opener was, is de woman's book van Lyle McDonald.
Ik weet niet of je hem kent. En daar in lezen en podcasten van hem luisteren en van die dingen dat ik zoiets had van, oké, ik heb eigenlijk wel veel vrouwen in de coaching en sommige dingen werken gewoon niet zoals bij mannen gedaan worden. Dus dat die, ja, if it fits your macros and flexible dieting, niet altijd de juiste manier van aanpakken is.
Niet dat ik een calorie tekort, dat dat niet werkt of dergelijke. Ik weet ook wel dat het werkt, maar ja, gewoon die filosofie daar rond, dat heeft mij wel veel doen inzien. Dus dat is eigenlijk echt een grote switch geweest van, oké, ik heb nu veel vrouwen, ik moet me daar ook meer in gaan verdiepen.
En dat moet je natuurlijk echt anders aanpakken. En ik heb ook de fun daarin gevonden. Eerst was ik zo, ik moet focussen op mannen, want ik wil mannen coachen.
Maar eigenlijk is het super zalig om met vrouwen ook te werken, om eigenlijk met iedereen te werken. Gewoon iemand zijn leven veranderen, dat is super zalig. Ik weet niet of dat je vraag zo even beantwoord.
Zeker. Dus ik dacht inderdaad ook binnen je coaching dat je meer focusseerde op de mannelijke klanten, wat spiermassa en dergelijke. Maar het is inderdaad wel tof dat je ook richting de dames, dat je de combinatie van de twee... Het is echt fifty-fifty bij mij.
Dus ja, ik kan het nog altijd niet zo goed verklaren, maar ik denk wel dat ik enkel opge... Ik heb een vader waar ik goed mee overeenkom en dergelijke, maar ik ben opgevoed door mijn tantes, mijn mama, mijn mama. Dus ik denk dat dat daardoor wel zo komt dat ik een goede feeling heb met vrouwen. En ik denk dat wat mij ook succesvol maakt of vrouwen kan helpen, is dat ik een open mind heb.
En dat ik niet zoiets heb van, oké, ik heb mijn ding. Nee, ik had zoiets van, oké, ik wil die echt kunnen helpen. Ik lig daarvan wakker als ik mijn klant niet kan helpen.
Dus dat ik dan, oké, ik zoek naar oplossingen of ik ga eens naar andere coaches vragen. En ik ben ook niet bang om toe te geven dat ik het niet weet. En dat heeft wel veel verandering gezorgd.
Niet die hokjes mindset te hebben. Ja, dat is iets wat je als coach door ervaring... Wij zeggen altijd, hoe meer dat je weet, hoe meer dat je ook beseft dat je nog niet weet. En dat wordt alleen maar erger.
Ik zit 23 jaar in het vak. Ik heb al vele opleidingen gedaan en er is nog heel veel dat ik denk van, daar zou ik mij toch nog eens verder willen verdiepen en daar nog eens in verdiepen. En waar stopt het dan bij u? Dat stopt eigenlijk op het punt dat, ja, nu zijn we bezig met opleidingen ontwikkelen voor coaches.
En nu doe ik enkel nog opleidingen waarin ik echt gewoon puur vanuit eigen interesse. Dat ik weet dat ik de algemene klant, kun je helpen en daar heb je een bepaald niveau van kennis voor nodig. Als jij zegt, ik ga vanaf volgend jaar mijn niche gaan veranderen en ik ga mij enkel focussen op bodybuilders die op de Olympiastage willen geraken, dan heb je een bepaalde kennis.
Dan moet je echt expert worden in iets. Maar voor iemand wat te laten afvallen en vijf kilo smiermassa te laten bijkomen, moet je wel wat weten. Je moet zeker dingen weten, ook om dat proces zo optimaal mogelijk te laten verlopen.
Maar ergens heb je voldoende kennis. Als je kijkt binnen je coachingcenne, en je hebt de verschillende pijlers rond training, voeding, het deeltje lifestyle, mindset. Welke verdeling hanteert jij bij het coachen van je klanten? Is dat een bepaalde pijler waar je all-in gaat en al de rest maar klein of je dat een beetje gelijk verdeelt? Dat is ook meer aan het switchen.
Ik hou echt van dat voeding en dat lifestyle-gedeelte. Ik vind trainen zelf ook superleuk. Maar iemand motiveren om te gaan trainen, vind ik soms zo.
De wetenschap is er al. Het is duidelijk dat het belangrijk is voor je om op z'n minst iets van beweging te doen. Dat mentale aspect en dat gut-brain, dat dat in correlatie staat met elkaar, vind ik superinteressant.
Maar waar ik nu momenteel de focus op leg en waar het de meeste klanten is, is inderdaad gewoon die algehele gezondheid aanpakken. Meestal werk ik met biofeedback. Je hebt een paar pilaren die een klant moet ingeven.
De eerste twee weken van de coaching zie ik rood bij slaap. Slaap is dus eigenlijk de hele tijd slecht. Dan ga ik niet zeggen van oké, we moeten nu focussen op je eiwitten halen en dit en dat.
Dan gaan we eerst even wat meer naar die slaap werken. Als dat dan goed is, dan ga ik zien van oké, wat is dan het tweede waar we aan werken? Zo bouw ik eigenlijk naar daar op. Maar ik heb natuurlijk ook klanten waar alles top bij zit.
Dan is het gewoon voeding en training en zien dat we in twaalf weken beach-ready zijn. Dus dat is er ook natuurlijk. Maar bij de klant die echt van nul moet beginnen, pak ik het echt zo aan.
Oké, wat zijn die vijf dingen waar ik op focus en die slaap en die stress en dergelijke. Dan is het zien, wat is het eerste waar ik op moet focussen? Is die slaap miserabel? Dan wil ik daar echt op focussen, want ik vind dat echt een heel belangrijke. Zeker omdat ik zo iemand ben.
Als ik geen acht uur slaap, ben ik echt shit. Dus ik weet hoe ambetant dat kan zijn. En dat is ook denk ik wat dat bij mij ook zo sterk maakt, omdat ik alles heb ervaren.
Ik heb echt slechte slaap ervaren. Ik heb slechte darmgezondheid ervaren. Ik heb weinig progressie in de fitness leren ervaren.
Ik heb nul motivatie leren ervaren. Dus ik denk dat ik weet hoe shit dat allemaal voelt. Dat we die dingen echt allemaal rustig aan moeten aanpakken.
En bij de ene gaat dat bij de een sneller dan bij de ander. Je hebt mensen die daar gewoon direct met alles mee zijn en direct pak dat erop. En bij anderen moet je echt dingen gaan zoeken en trial and error toepassen.
Ik weet niet of dat uw vraag een beetje beantwoord? Ja, zeker. Hoeveel keer contact heb jij met je klant? Want je doet een deel fysiek en dan een deel online. Ik vind het enorm interessant dat je zei dat je de ervaring als offline PT echt wel nodig hebt en zeker kunt gebruiken in een online setting.
Ik ben daar heel hard van overtuigd dat je klanten pas echt leert kennen door ze fysiek te trainen. Want als je puur online werkt, dan weet je toch altijd wel nog bepaalde dingen niet. En de klant vult de biofeedback in gelijk dat zij het willen.
Terwijl als je iemand ziet, heb je soms wel door van er scheelt toch iets of er is toch ergens iets niet in orde. Heb jij een policy waarbij klanten u non-stop mogen bereiken of zeggen van ik heb bepaalde momenten in de week dat ik met hen contacteer? Ik heb eigenlijk wel inderdaad een non-stop stuurmoment nu. Ik vind dat niet per se erg, want ik vind dat dat geeft mij enorm veel energie.
Als ik ochtends een berichtje krijg... Ik kies zelf wanneer ik natuurlijk antwoord, maar ik antwoord het liefst zo snel mogelijk. Ik wil echt gewoon een leuk resultaat creëren. Dat is voor mij enorm belangrijk om echt gewoon die communicatie en die connectie te creëren.
Ik stuur ook af en toe zoiets iets motiverend dat ik in de fitness ben naar een klant. Dat je echt zo'n vriendschap opbouwt. Want ik heb zelf ook een bachelor in het sociaal werk en dat zit er toch nog zo wat in om echt een connectie met iemand te creëren.
Meestal is het gewoon inchecken op zondag, maandag nieuwe doelen. Ik check in met videofeedback. Dus niet per se met een call zoals wij nu aan het doen zijn, maar dat ze dat eigenlijk rustig op hun gemak zelf kunnen zetten.
Als er nood is aan een call, springen wij natuurlijk even op een babbeltje. Maar meestal is het via WhatsApp, spraakberichtjes of videoberichtjes. Of eens een keer bellen als het echt niet gaat.
Maar meestal is dat wel zo goed geprogrammeerd dat dat zo lukt zonder nog extra calls. En dan nodig ik altijd iemand die graag in die zes maanden één of twee keer uit is voor een techniek sessie. Of eens een keer koffie te gaan drinken of dergelijke.
En ik probeer daar eigenlijk redelijk luchtig in te zijn. Daar niet zo'n vaste stramie in te hebben. Omdat ik zoiets heb van, dat is ook goed dat ik mijn podcast noem, Stay Human.
En als je de hele tijd vasthoudt van, dit is mijn coaching en niet anders. Dat voelt soms onnatuurlijk. Dus voor mij is dat dan heel aangenaam.
Als die zegt van, kom eens daar trainen. Of gaan we eens gewoon een keer samen trainen. Of een techniek sessie doen.
Dan zeg ik, kom maar op. Ik denk dat dat ook relaties opbouwt met klanten. En dat dat zo sterk is.
Of een klant die is gestopt en daar is een berichtje sturen van, hé gelukkig verjaardag. Of hoe is het met jou? Hoe is het met de familie? Voor mij is die band creëren ook wel echt een belangrijke. En dat stramie, er is een bepaald stramie.
Je mag mij altijd sturen. Je hebt zondag de check-ins. Maar voel jij dat je nood hebt aan een techniek sessie? Of zijn er altijd dingen waar we over kunnen babbelen? Denk je dat dat de skill of de eigenschap is van jezelf, dat je coaching het meest vooruit heeft geholpen? Of denk je nog aan iets anders? Dat is grappig.
Want ik zat gisteren in een call met mijn businesscoach. En dat was ook zo van, oké Senna, wat maakt jou speciaal? En dat is zo'n moeilijke vraag om op te antwoorden. Want er zijn zoveel coaches momenteel die dat eigenlijk alles goed kunnen.
Ik denk dat mensen heel hard hun eigen kunnen herkennen in mij. Omdat ik niet speciaal ben. En dat daardoor... Dat wil niet zeggen dat ik meer kijk op mezelf.
Maar ik bedoel, omdat ik zo de guy of the block ben of je buurman kan zijn. Dat mensen echt dat verhaal geloven en daarmee in willen stappen. Ik ben zeker niet de meest knowledgeable coach of dergelijke.
Maar ik wil wel voor u door het vuur gaan. En ik denk dat dat wel gevoeld wordt. Ook al is dat door een camera of dergelijke.
Een stom voorbeeld is dat ik overlaatst een klant had. En die vertelde mij dat die met vrienden iets was gaan drinken in Brugge. En dat is de stad van een biertje.
En hij was daarmee traag bezig. Waarom hij zoveel met zijn calorieën en dit. En waardoor zijn vrienden ook de hele tijd bezig zijn met hoeveel calorieën is dit.
Je kent dat wel. En dan heb ik echt een uur met mijn vader gebeld. En met een vriend van mij.
Van oké, hoe staan jullie daarover? Want ik vind dat soms moeilijk om te begrijpen. En dan heb ik met mijn vader daar een goeie babbel over gehad. Voordat ik zijn check-in had gedaan.
Dus ik zei dan ook van oké, Dieter, dit komt uit het hart. En dan heb ik daar eigenlijk mijn mening over gegeven. Wat hebben we eraan kunnen doen? Hoe dat mijn vader daarmee zal omgaan? En dergelijke.
En ik denk dat dat ook krachtig maakt. Dat niet alles in hokjes is. En niet uit het boek gekomt.
En dergelijke. Dat coaching ook gewoon... We leven in een wereld. En die wereld verandert constant.
En dat dat het wel zo succesvol maakt, denk ik. Ja, daar ben ik van overtuigd. Als ik dat hoor, dan ben ik er zeker van dat dat een van je sterktes is.
En dat is een beetje het nadeel. Dat sommige starten met business coaching. Dat in sommige business coachings het toch wel in hokjes wordt gezet.
Dat je maar één check-in per week moet. En de klanten mogen alleen maar die momenten sturen. En dat erg is als je op een gegeven moment vijfhonderd klanten hebt.
Dan moet je wel ergens een keuze maken. Dan werk je met extra coaches. Of wel goed dat we wat beginnen aflijnen.
Maar het menselijke. It's a people business. En vooral... Er is een enorme shift geweest na het corona-verhaal.
Mensen zoeken echt die connectie op. En daar ben ik van overtuigd dat je daarop moet. Personal branding.
Ja. Zeker. En dat is je eigenheid.
En dat heeft niemand anders dan jij. Jij mag dezelfde schema's maken als drie andere coaches. Die schema's en dat voedingsplannetje doet er niet toe.
Want de mensen gaan uiteindelijk voor jou komen. Is dat ook iets wat je voor jezelf als een limiterende factor ziet? Omdat je natuurlijk... Je zet de spul in je bedrijf. Pak je weg.
Zet iemand anders. En je doet een compleet ander bedrijf. Ben je daar al mee bezig? Ik kan zelf misschien een beetje overvallen met die vraag.
Maar ben je daar al mee bezig? Ik snap wat je bedoelt. Inderdaad, als ik zou willen upscalen, wat gaat er dan gebeuren? Want mensen komen voor de scène-vibe, zal ik maar zeggen. En dat is zo raar om te zeggen zelfs.
Deze was wel weer even een overwhelming momentje. Ik weet ook niet tot hoe ver ik wil en kan. En ik laat dat een beetje naar mij toe komen.
Wordt het zo druk dat ik iemand inschakel, dan schakel ik wel iemand in die helemaal mee in het verhaal is. En dan is het gewoon testen of het werkt of niet, denk ik. Maar momenteel denk ik wel dat ik... Ik zou het wel willen, maar ik wil altijd wel de coaching blijven doen.
Er is geen juiste of foute antwoord voor al duidelijkheid. Want dat is zo iets. Waar zie je je coaching binnen een aantal jaar? En waar zie je jezelf binnen een aantal jaar? En dat zijn eigenlijk twee dingen die volledig in lijn moeten zijn met elkaar.
Ik wil ook een beetje van jou horen hoe jij daar tegenover staat. Als je verder droomt in je coaching, wordt dat iets heel groots en upscalen, ik weet niet wat. Of zeggen van, ik wil dat eigenlijk gewoon redelijk beperkt houden.
Ik wil dat zelf blijven doen. En als ik een bepaald aantal klanten heb, ik heb een bepaald financieel doel, heb ik dat. Oké, dan is het prima.
Of zeggen van, nee, ik wil uiteindelijk naar de manager gaan en ik wil dit een online brand gaan opbouwen. Ik zou iets tussenin daar zeggen. Ik zou eerder eigenlijk zeggen dat ik een community wil creëren of dergelijke.
Je zult die misschien niet kennen, want dat is meer lifestyle-achtig. Dat is Alfie Robertson, ik weet niet of je die toevallig kent. Dat is Alfie Gets Hard.
Ik vind dat zalig wat die doet. Daar krijg ik echt goosebumps van. Dat is natuurlijk wel in het Engels.
Die hebben veel meer bereik. Maar wat hij bijvoorbeeld doet, is dan iets helemaal anders. Want ik wil ook na bodybuilding, of zelfs met bodybuilding, wil ik ook eens een marathon of zo lopen.
Zo van die dingen. Maar hij creëert eigenlijk een community. Bijvoorbeeld in Barcelona komt er ineens allemaal volgers van hem samen.
Dan gaan die samen door de stad van Barcelona lopen of events creëren. Zo van die dingen. Dus ik zou wel graag wat upscalen.
Ik wil het proberen nog echt zo toegankelijk en leuk mogelijk te maken. Maar dan ook elkaar eens in het echt zien met evenementen en dergelijke. Eigenlijk zou het supernice zijn mocht ik close mensen toch ook mee in het coachingbedrijf krijgen.
Maar ik zou wel altijd mee op de reels willen en mensen helpen en connecten met mensen. Dat is voor mij wel echt een belangrijke. Dus ik zie dat wel upscalen, maar ik zie mij niet per se enkel managen of zo.
Of enkel sales doen of advertising doen. Het gaat echt om mensen helpen en als er daardoor groei inkomt, supernice. Maar de basis blijft wel het coachen en dat gebeuren doen.
Want ik denk niet dat ik zelf voldoening zou halen als ik enkel en alleen sales counseling zou doen of zo. Ik denk niet dat dat de antwoord is. Maar ik wil wel groeien daar niet van natuurlijk.
Ja, nogmaals. Er is geen juiste en geen fout antwoord. Als je mij een rollercoaster over twintig jaar moet zien waar ik naartoe wil en dan naartoe wil.
Dat is compleet... Dat kan inderdaad ook nog veranderen. Je weet niet wat de toekomst brengt. Als er nu iemand in de familie een geldnood heeft, dan zou ik inderdaad misschien zeggen oké, ik ga focussen op upscalen om te helpen of dergelijke.
Dat zijn zo'n dingen. Het is moeilijk om te zien wat de toekomst brengt. Maar als ik één ding voor ogen heb, dan is het meer die community vibe.
Het hele gebeuren van mindset en alles er helemaal in krijgen. Oké, cool. Tof.
Als je kijkt naar het werken in je zaak of aan je zaak. In je zaak is dan met de klanten, de check-ups doen, schema's maken en dan maar op. Het werken aan je zaak is meer alles wat rond het business deel te maken heeft.
Kun je daar een percentage op plakken? Honderd. Ik zou zeggen, ik denk eigenlijk dat het toch wel veel meer aan het business werken is dan in het business werken met online coaching. Dat is wel iets wat veel mensen niet beseffen.
Dan kom ik op familiefeestjes en dan is dat toch, ah ja, je moet enkel naar je klanten zeggen, je moet deze eten en je stapjes doen en dit. Ja, ik post wel tien reels per week. Ik heb soms maanden dat ik twee reels per dag post.
Dat duurt soms ook uren. Advertising erin zetten. Hoe zet je Facebook-ads op? Hoe zet je meta-ads op? Hoe creëert je e-books en dit? Hoe houdt je KPIs in de hoog? Hoe creëert je een viral reel? Hoe blijf je meegaan? Hoe maak je een podcast en al die dingen? Je moet ook DM-flows doen.
Dus de hele tijd berichtjes sturen op Instagram. Hoe maak je stories? Hoe blijf je personal branding toepassen? Ja, letterlijk, als ik zelfs kleren ga kopen, denk ik daar soms over na. Oké, wat past er het beste bij mij? Dat zijn ook allemaal dingen die veel meer aan het business werken dan in het business.
Ik zou toch wel iets meer terug naar in het business willen gaan. Daar zou ik eerst in investeren. Als ik ooit iemand aanneem, zou het zijn om eerder mijn sales calls te doen of om mijn video's te bewerken.
Maar dat doe ik nu al wel. Ik huur af en toe vrienden of dergelijke in die dat in bijberoep doen of dergelijke gewoon samenwerken. Of iemand die de socials doet.
Maar ik zou dat meer mijn tijd in de coaching willen steken. Dus dat is wat die een balans daarin vinden. Ja, inderdaad.
Dat is altijd een... Zeker als je alles nog alleen doet op deze momenten. Als je veel alleen doet, dan is dat altijd een heel moeilijke balans. Als we even over dat businessdeel gaan.
Kun je mij daar eens even proberen zo kort mogelijk in mee te nemen? Want dat moet toch ook gegroeid zijn? Want in het begin, zoals je zei, je komt met Jeroen in contact. De wereld gaat open van hoe marketing sales. Gewoon het wijzenspreken in keulen horen donderen.
Je krijgt een beetje structuur. Wat je dan nu zegt... Soms post ik twee keer per dag reels, DM's, flow. Ik denk dat er nu vele coaches het in keulen horen donderen.
Dus wat is dat voor jou dat proces geweest daarnaartoe? Waar ben je begonnen met het businessdeel? Het eerste is inderdaad sowieso posts maken. Dan denk ik reels maken. Dan talking reels beginnen te maken.
Dat is je grootste vorm van marketing. Dat is je sociale media. Dat klopt.
Maar ik merk nu dat ik het spelletje van viraal gaan niet meer per se wil spelen. Snap je wat ik wil zeggen? Want als ik viraal ga met een receptje over koekjes, proteïnekoekjes, wat voor publiek trekt dat aan? Ik merk nu dat de kracht in advertising zit en een juiste target market kiezen. Dat is voor mij veel belangrijker.
Ook een coachingprogramma dat buiten... Natuurlijk ga je mensen leren gezond worden en dergelijke. Maar dat mensen beseffen dat gezond worden zoveel meer met hen meebrengt. Dat meer gaan advertiseren.
Teruggaan naar de story. Niet per se naar zoveel mogelijk views en dergelijke. Dat doet er uiteindelijk niet toe.
Want ik ken coaches, wellicht Engelse coaches, met vijfduizend volgers die dat geld omzetten dat je niet wilt weten. Ik ken coaches met een miljoen volgers die bijna geen klanten hebben. Ik denk dat die shift er wel wat is.
Deze maand vond ik mijn posts of my reels helemaal niet goed, omdat ik eigenlijk nog steeds aan het zoeken ben wat mijn vibe is qua reels, posts of qua stramien, qua wat nu eigenlijk mijn niche is. Want ik vind dat die er nog steeds niet is. Maar hoe blijft het dan? Is dat ook iets... Want ik denk dat veel coaches ook... Dat creatieve proces.
Je hebt het hierover. Ik post tien keer per week. Of ik post tien reels per week.
Maar ik weet zo nog niet goed hoe en wat. Dan denk ik, oké, dan moet het toch wel een enorme creatieve vibe hebben. Maar een constant idee.
Heb je daar misschien een tip voor voor coaches die luisteren? Iets dat je doet? Ja. Dus sowieso... Het eerste is veel businesscoaches volgen die je daar tips om geven. En zoiets hebben van, oké, maak het je eigen.
Maar weet ook dat alles al is uitgevonden. En alles is al bijna gezegd. Maar geef dat je eigen vibe.
En stop met perfect te zijn. En gewoon post iets waarbij jij denkt dat iets handig is. Zoiets stom als... Ik ben al een hele week koolruid fritten, airfryer fritjes aan het eten.
Die heel weinig calorieën hebben. Die dat goed voelen. Die smaken lekker.
Er zit niks toegevoegd bij. Het is gewoon puur een frit gesneden. Als je weinig tijd hebt.
Het is ook helemaal niet duur. Oké, het is niet biologisch of dergelijke. Maar it does the job.
En na een week dat te posten, vroegen er keiveel mensen van, wat is dat eigenlijk? En maak ik daar gewoon een stomme reel van? En mensen vinden dat handig. En probeer gewoon waarde te bieden uit jezelf. En dat moet niet perfect zijn met het perfecte licht of dergelijke.
En kijk eens naar andere coaches. Ga eens zien, wat werkt voor hen. Ga eens een beetje uitdokteren waar dat voor hen werkt.
En blijven posten natuurlijk ook wel... Ik heb zo wat een beetje geluk. Mijn vader is creative director. Dus dat zit in mijn bompa.
Hij is zo wat een acteur geweest en dergelijke. Dus ik denk dat dat wel een beetje erin zit. En dat bij ons onszelf zijn goed werkt.
Maar je moet ook echt gewoon worden in de camera. En gewoon worden te babbelen tegen die dingen. En put in the reps, zoals in het fitness is.
Je moet echt gewoon gaan en die stap durven zetten. En je moet ook die personaliteit worden. Dus jij moet degene zijn die de video's maakt.
Jij moet degene zijn... Iedereen in de fitness moet weten dat jij degene bent die binnenkomt met zijn tripod. Die dan met zijn microfoon binnenkomt. Jij bent een content creator.
Als online coach ben je een content creator. Je moet, als je op reis gaat, je camera meenemen. In je familie moet dat gewoon worden.
En het is te sneller dat iedereen dat gewoon wordt, het is te beter. Want dan wordt dat je eigenheid. En dan wordt dat je persoonlijkheid.
En dan word jij dat ook gewoon. En ik denk dat dat wel een belangrijke... Want dat is voor mij ook niet altijd gemakkelijk. Als ik met mijn vriendin bezig ben en ik heb een nieuwe camera.
En dan zegt die soms ook van, pak die camera en film. Dan denk ik, ik wil wel gewoon genieten met een moment met jou. Maar dan zegt zij, je denkt aan je doelen, snap je? En dan denk ik, oké.
En dan daar moet je ook de balans in vinden. Oké, voel je je goed om je camera erbij te pakken? Pak die er dan bij. En misschien ook wel een minder leuke tip is, isoleer jezelf een beetje.
En ik haal even al in en zie waar je dat toe doet. Je kent dat wel, die 75 day hard. Doe dat eens een keer met content.
En zeg tegen jezelf, oké, ik ga nu elke dag iets posten. Al is het maar iets. En al is het maar een foto dat je aan het lachen bent.
En schrijf daar een schone tekst bij over je ervaring. En de tweede dag een video van je workout. En dat je dat zo gewoon wordt, dat uiteindelijk ineens, oké, vanaf nu ga ik eens een talking real doen.
En zo begint je er eigenlijk aan. Of, ja, dat klinkt misschien niet altijd goed, maar naapt eens gewoon iemand na en probeert dat eens na te doen. Waar het niet altijd ethisch het juiste is, maar dat je die step durft te zetten om iets te posten of zo.
Dat zijn zo wat de tips die ik kan geven. Oké, superinteressant. Een heel kort technisch vraagje.
Merk je een verschil tussen de reels die enorm fel advanced geëdit zijn, of de simpele? Want uit mijn eigen ervaring weet ik soms dat soms heel simpele reels, die je bijna niet geëdit hebt, soms veel beter doen dan andere. Heb je dat zelf ook? Ik weet niet wat het de laatste tijd is met Instagram, maar dat is echt zoiets raar. Ik zoek dat, ik check dat dan ook.
Ik krijg het maar niet ontrafeld, die Instagram-algoritme. Dat is toch echt iets moeilijks. Want soms zie ik bij andere business- of online-coaches, of helemaal andere virale accounts in het algemeen, dat dat bij hen ook super slecht gaat.
Ook al posten die goeie dingen, ook al proberen die nieuwe dingen. En bij sommigen blijft het heel consistent. De ene lijkt precies geshadowband.
Bij mij ook nu. De zaken gaan echt heel goed. Ik heb echt niet te klagen, maar de real views zijn superslecht.
Maar echt superslecht. Maar ik stress daar niet om. Als ik over alles lig te stressen, dan ga ik nooit succesvol worden.
Dus ik denk wel dat het belangrijk is om gewoon te blijven doorgaan en dingen te proberen. Dus dat is één. En wat ik nu bijvoorbeeld merkte, is dat de laatste maand dat ik had gepost, al mijn carouselposts ineens keigoed deden.
Dus dat is nu ook een comeback aan het maken, dus gewoon foto's. En ik denk dat inderdaad misschien dit jaar ook de talking head en de simpele reals iets beter gaan doen, omdat inderdaad mensen distrust hebben. We zitten in de era of distrust en we moeten elkaar terugvertrouwen.
Inderdaad, als je gewoon een video maakt met mijn oortjes in en ik vertel iets terwijl ik aan het wandelen ben, dat dat misschien ineens even wat meer views geeft, omdat dat zo terug naar die oldschool terugbrengt. Ik weet niet of je ooit, of ik hem juist uitspreek, Scott Murray, die is onlangs gestorven. Hij is ook een YouTuber, die zijn video's, ik vind die zalig.
Ik heb die juist ontdekt, super zalig. Ik blijf er maar naar kijken, maar die is echt oldschool vlog-YouTube. Die maakt eigenlijk zoals Greg Doucet, niet te veel positief over Greg Doucet, maar vroeger was Greg Doucet zalig.
Anabolic French Toast en zo high volume food. Die maakt dat en ik denk dat dat zo wat terug de comeback gaat brengen van de Snapchat, de rauwe footage, dat dat inderdaad zo wat terug gaat komen. Ik merk inderdaad dat, ik vind zelf ook die goeie geëditte films, die kunnen ook nog hun werk doen.
Ik denk dat je dat zeker niet moet uitsluiten, maar dat we inderdaad terug naar wat simplistisch gaan moeten gaan. Maar ja, dat gaat dan ook weer uitgemelkt worden en dan gaan we weer iets nieuws moeten doen. Ja, dat is een continu proces.
Ja, dat is echt crazy. Je zegt net dat de reels gaan iets minder, maar ik stress daar niet over. Er gaat een bepaalde reden zijn dat je daar niet over stresst.
Je hebt al gezegd, mijn zaak draait goed. Wat zijn voor jou bepaalde parameters? Heb jij, ik zeg maar iets, een software of heb jij een Excel-keel waar je cijfermatig alles goed in bijhoudt, waardoor je een heel mooi overzicht hebt over je zaak met de inkomsten en de uitgaven? Of ben je daar niet echt mee bezig? Want ik merk dat dat voor de meeste coaches veel stress bezorgt, omdat ze dat niet hebben. Omdat ze puur maar op de bots van alles aan het doen zijn.
Daar hamert mijn businesscoach ook super hard op. Ik heb dat en dan is er drie weken dat ik dat supergoed elke avond alles ga checken. En nu is het weer drie weken te druk geweest of met andere dingen bezig gehouden, dus heb ik dat drie weken niet bijgehouden.
Maar dan kijk ik, dan is er nog altijd wel iets dat je kunt zien. Je voelt dat ook een beetje. Heb ik veel sales calls of heb ik veel intake gesprekken? Laten we het zo zeggen.
Heb ik niet veel intake gesprekken, dan is er iets niet fout en dan moeten we zien waaruit er fout is. Dus meestal werk ik zo en ik probeer toch wel iets of wat qua statistiek inderdaad in een makkelijke Excel bestaan bij te houden. Hoeveel volgers per dag krijg ik bij door mijn advertenties? Hoeveel kosten per week krijgt mijn advertentie? Zo van die basisdinges bij te houden.
En dan gewoon al eens kijken. Oké, al mijn volgers, hoe zien die eruit? Zijn dat allemaal onbekende mensen? Zijn dat Engelse mensen? Zijn dat Vlaamse mensen? Zo van die kleine dingen bijhouden. En ook als je gesprekken aangaat met mensen op Instagram.
Zijn dat allemaal mensen die superveel problemen hebben en niet sporten? Of zijn dat al mensen die wel veel naar de fitness gaan en dat beseffen? En dan kun je daar ook uit veranderen. Vooral uit advertenties. Maar organisch denk ik dat ik nu maar drie volgers per dag of zo krijg.
Dus dat is niet veel. Maar daarvoor draaien we natuurlijk advertenties. Dus dat denk ik... Wanneer is bij jou de... Want ik wil ook niet dat een startende coach denkt van ik ga beginnen.
Ik heb tweehonderd volgers. Ik ga hier even geld tegenaan kopen. Advertenties.
Nee, nee, nee. Dus is er voor jou een bepaald kantelpunt geweest dat je zegt van vanaf dan ben ik dat beginnen doen? Ja, ja. Ik heb echt wel daar lang, lang mee gewacht.
Dus dat is echt pas vanaf dat ik consistent een bepaald aantal geld in het bedrijf kan, heb ik zoiets van oké, nu kan dat wel om dat doel te blijven halen. Omdat ik ook in het begin wel viraal ben gegaan. Het maakt niks van die stomme video's mag ik misschien niet zeggen.
Maar heel simplistische video's. Ik ga naar de Delhaize, naar de Albert Heijn. Ik zeg ja, deze zijn mijn beste vijf producten voor vetverlies.
En ik zei dat met mijn Antwerpse accent of zo. En ja, zeventigduizend views. En die van al die tachtigduizend views.
En haatcomments. En dit. En de Delhaize.
En dan de Albert Heijn. En dan de Jumbo. En dat ging niet normaal.
En dan had ik een post gemaakt over patatten. Maar omdat ik dat misschien zeg, zo patatten. Ineens honderdduizend views.
Dus daardoor kwam dat organisch. Waardoor ik organisch veel volgers heb gecreëerd. Waardoor ik dan pas centjes begon te verdienen om in advertenties te kunnen steken.
Dus ik denk dat je sowieso in het begin organisch moet leren omgaan en eerst goed moeten worden in content. En een basis kunnen creëren. Je moet een systeem ook hebben dat je die klanten kunt verwelkomen en dergelijke.
Voordat je daar zelf ook echt geld gaat inpompen. Maar ja, dat heeft bij mij ook. Ik denk ook echt dat je wel twee, drie jaar consistent moet zijn.
En twee, drie keer met je neus tegen de muur moet lopen voordat je echt groei gaat zien. Ja, dat denk ik ook wel. En ik weet niet hoe jij daarover denkt.
Maar ik denk niet dat iedereen online coach kan worden. Of iedereen het in zich heeft. Want anders zou iedereen het allemaal zo zijn.
Ik heb daar al een podcastaflevering over gemaakt waarop jij geen online coach moet worden. Ik heb er al een artikel over geschreven. Ik heb daar al mensen in begeleid, ook op gebied van business.
Want ab en toe geef ik ook business coachings. En ja, bij sommige mensen gaat dat gewoon niet. En bij meer niet dan wel.
En dat gaat hem ook... Je pakt een beetje op beeld of niet. Dat moet met flow zijn. Ik moet zeggen dat voor mij... Ik doe dat zeker nog niet genoeg.
Maar ik ben daar wel van nature... Hoe moet ik dat zeggen? Mocht er morgen iemand zeggen dat hij dat overpakt, direct. Ik ben van 1983. Ik heb het internet meegemaakt.
Ik kom uit een andere periode. Ik ben wel degene die direct zal zeggen... Mijn camera op verlof? No way. Ja, ja.
Snap je? Maar ik ga wel... Niemand moet weten waar ik ben. Dat is bij mij... Als ik iets post op mijn ken-van-de-neden-account, dat is misschien drie keer per jaar dat ik iets post, op mijn babt.fitness doe ik dat gewoon omdat het moet. En omdat ik kwalitatieve content wil posten.
En dat is mijn enige drijfveer, is om met BAPT kwalitatieve content te posten. En als dat niet van nature in je zit, denk ik dat het heel moeilijk is om te groeien. Ja, sowieso.
En bij mij is het ook van... Ik ga heel veel op vakantie, dus ik post wel. Maar inderdaad, als ik maar drie of vier keer per jaar op vakantie zou gaan, zou ik ook zeggen, even neem je rust. Maar dat is wel wat mij ook altijd wordt geleerd in businesscoaching.
Als jij die 365 dagen elke dag post en er toch iets of van nut in geeft en waarde geeft aan de mensen, dan is het die game voor jou. Ja, daar ben ik van overtuigd. Dus op dat gebied heb je honderd procent gelijk.
Maar niet iedereen kan dat. Ook niet iedereen kan zich daar mentaal in ontspannen. Want ik heb juist het woordje haat even aangehaald en toen viel bij mij een frang.
Maar dat moet ik zeker vragen. Hoe gaan we daarmee om? Want hoge bomen vangen veel wind. Hoe meer online... Hoe meer views je krijgt, commentaar is er direct.
Is dat echt iets wat je direct naast je kunt leggen? Of heb je dat nog altijd moeilijk mee? Ik zal er nooit perfect in zijn. Dat weet ik. Er zijn momenten dat ik ineens iets hard reageer of iets dom reageer, waarvan ik denk, what the fuck zeg je nu? Maar ik ben altijd wel iemand geweest, ook al vroeger voor coaching, dat als ik mij slecht voelde... Ik ben heel goed in praten.
Dus ik bel dan naar een vriend van mij en dan babbel ik er twee uur over en ik lucht mij helemaal, dat dat echt enorm goed werkt. Zoiets werkt voor mij heel goed, waar mijn onkel mij over laat zoeken. Dus dan bel ik naar mijn onkel of mijn onkel belt mij.
Die voelt dat ik dan een belletje nodig heb. Die zit de hele tijd op TikTok en dergelijke. Die ziet dat als er iemand hard reageert en dan belt hij mij eens.
Dan zegt hij, oké Senne, je hebt nu iemand... Een andere coach heeft iets onbewust over je gezegd. Denk daarover na. Schrijf dat op een papiertje.
Lees dat papiertje. Wil je dat morgen nog altijd posten of reageren? Dan kun je het misschien doen. Maar hij zegt dan, ik zou het niet doen.
Zeker niet bij deze. Nu voel ik in prep dat ik iets lichter geraakt ben. Maar omdat ik dat al zo gewoon ben, krijg ik nu ook veel minder haatcomments omdat ik minder viraal ga.
Dus dat is wel iets. Ik was toen ook wel van... Ik kreeg wel veel haat, maar ik laat dat wel redelijk goed los. Ik laat dat mij ook niet echt beïnvloeden.
Meestal bekijk ik dat en denk ik, dat is weer goede energie om te gaan trainen. Dan gooi je die gewichten omhoog en ben je terug gelukkig. Dan denk je, je weet al... Je ziet dat zo hard in elke branche de mensen met haatcomments ook succesvol zijn.
Dat hoort er een beetje bij. Spijtig natuurlijk. Rare wereld waar we in leven.
Maar ook een mooie wereld waar we in leven. Dat zijn er maar enkelen. Ze moeten er natuurlijk altijd aan denken.
Wat is de grootste fout die je andere coaches ziet maken? En die je misschien zelf ook ooit hebt gemaakt. Uiteraard zonder te bashen op andere coaches. We hebben het net voor de aflevering gehad, dat dat heel vaak wordt gedaan.
Maar het gaat hier puur om... Zijn er bepaalde dingen dat je ziet of dat je opmerkt dat andere coaches doen, dat je zegt, dat zou ik nu precies niet doen? Ik ga eerst even denken voor mezelf. Wat voor mij wel een grote fout was... Er zijn er sowieso, maar dat is iets wat je misschien snel wilt vergeten. Dat snel uit je brein gaat.
Ik denk in het begin bij mij... De fout dat ik het allemaal al weet en dat mijn lifestyle de juiste is. Ook dat ding dat ik iets heb geleerd van Sam Miller. Ik weet niet of je die kent, van FNMS.
Die vind ik supernice. Ik luister zoveel podcasts van hem. Ik wil echt in zijn metabolisch school gaan, als ik het kan betalen.
Wat hij heeft geleerd, is dat je je klanten echt wel waarde moet geven en zorgen dat die ook blijven. Je wilt niet altijd naar nieuwe klanten liggen zoeken. Dat is iets wat ik heb moeten beseffen.
Dat heb ik nu ook bijvoorbeeld in PrEP. Ik zit heel de dag te wachten op mijn check-in. Waarschijnlijk zit mijn klant ook heel de dag te wachten op die check-in.
Hij weet misschien niet dat ik meerdere klanten heb, maar ik ben zijn enigste coach. Heel de week kijkt hij misschien uit naar die check-in. Die dag moet je energiek zijn en er waarde aan geven.
Vroeger was het altijd zondag check-in, dus zaterdag ga ik nog iets doen. Dan heb ik soms vijf uur geslapen, zit ik tot één uur check-in te doen en wil ik er snel van af zijn. Dat is niet oké.
Dat gebeurt nog af en toe. Ik pak me daar toch nog terug op, terwijl dat eigenlijk de belangrijkste dag is. Dat heb ik toen moeten beseffen, toen alles goed aan het draaien was, dat het een check-in-dag was.
Top, het is een check-in-dag. Dat is heel belangrijk. Dat het de belangrijkste dag van de week is.
Dat ik prioriteit moet hebben. Dat het een dag is waar ik fris moet zijn en dat ik klanten waarde moet geven. Dat mijn klanten geen klanten zijn, maar coachees.
Niet geen nummertje zijn. Daar zoveel waarde in geven. Geen een check-in snel-snel willen doen.
Ik vind wel dat je kunt, als ik op reis ben, ik zit in een andere setting, in het zonnetje, mijn check-in te doen. Ik vind dat dat kan. Maar het moet nog altijd goed zijn.
Zolang het goed is, vind ik dat... En duidelijk, er moet geen slechte micro zijn. Dat moet allemaal top zijn. Dan vind ik dat dat moet kunnen.
Het is natuurlijk een online gebeuren. Maar niet snel op de trein, terwijl je ziet dat je hier moet afstappen. Dat is misschien wel een fout die ik begaan.
Ik denk dat veel andere coaches ook begaan. Niet luisteren naar de klant. De klant is koning.
Ik denk dat dat ook fout van mij is. Dat ik ook vaak zoiets heb van... Je moet een beetje leren luisteren. We moeten daar samen doorkomen.
Ik moet streng maar rechtvaardig zijn. Maar ik moet wel kunnen luisteren naar wat jij hebt te zeggen. We moeten samen naar een oplossing zoeken.
Ik denk dat sommige coaches dat misschien vergeten. Het is niet wat jij denkt. Waarschijnlijk is het de wetenschap.
Jij weet het. Jij bent degene die het juist heeft. Maar je moet wel niet vergeten dat je ook moet luisteren naar die mens.
En dat dat een mens is waar je mee aan het babbelen bent. En dat we hier over gezondheid bezig zijn. Omdat dat echt wel iets delicaats is.
Ik denk dat wat andere coaches vaak de fout maken, is langs de ene kant de stay in your lane. Dat vind ik een heel belangrijke. Maar ook... Je hebt wel genoeg kennis.
Dat is ook wel een belangrijke. Ik denk dat sommige coaches naar onder tafel babbelen met hoeveel ze weten van anatomie en dergelijke. Dat is supernice.
Maar ik kan dat niet onthouden. Ik weet niet hoe dat komt. Maar zo'n ding is heel moeilijk voor mij.
Om boekjes hemel te onthouden. Maar de essentie van al die dingen kan ik wel onthouden. Ik denk dat dat het belangrijkste is.
Om te kunnen overdragen aan je klant. Waarom is die slaap zo belangrijk? Wat gaat dat doen met jou? Hoe kunnen we dat samen aanpakken? Hoe kunnen we samen opzoeken? En ook de klant niet bepamperen. Dat ze zelf het ook leren.
Want ik wil uiteindelijk niet dat die klant voor heel zijn leven bij mij moet blijven. Die moet na een jaar of na zes maanden zoiets hebben van oké, dit was een investering. Ik kan nu zelf verder.
Ik wil dat die ook stopt met dat. En niet dat als een smoesje verzint. Ik denk dat dat bij coaches soms misschien fout loopt.
Dat die eigenlijk gewoon maar door de check-ins gaan. Of door de PT-sessie of dergelijke. Want dat merk ik ook bij mijn eigen.
Ik heb nog een paar PT-klanten die bijvoorbeeld geen online coaching doen. En die eigenlijk, ik weet niet voor wat, dat die soms komen trainen. Om eerlijk in te zijn.
En dan ben ik zelf ook heel niet gemotiveerd. En dat is niet goed. Want ik merk dat als ik een techniek-sessie doe met een online klant, is dat super nice.
En dat is precies of ik wil nog een uur PT geven. En hop, waar gaan we nu nog iets eten? Of ik weet niet wat. En dat je echt connectie bent aan het creëren.
En ik denk dat dat soms wordt vergeten. Of wordt fout gedaan bij coaches. En ja, inderdaad ook dat... Ja, leven en laten leven.
Dat sommige coaches daar niet te veel mee moeten bezig zijn. Maar het is natuurlijk moeilijk. Want je moet ook zien... Bijvoorbeeld jij geeft opleidingen.
Je moet ook zien dat je inderdaad... Dat de coaches wel... Dat de coaches niet... Als ze echt een enorme fout begaan, dat ze daar niet zomaar mee wegkomen. Snap je wat ik wil zeggen? Maar ik vind het moeilijk. Het is echt moeilijk om daar een heel... Het is een dunne lijn allemaal.
Ja, klopt. Dat is ook het leuke. Maar ik denk... Als ik vooral moet kijken naar wat je verteld hebt... Ik heb een tip gevraagd.
Je hebt er zeker drie, vier gegeven. Wat top is. Ik denk dat het meer... In plaats van personal training, is het meer persoonlijke aandacht.
Dat is de toekomst. En waar startende coaches mee aan de slag moeten. Een klant betaalt voor aandacht.
Die betaalt niet voor een schema en een voedingsschema. Ik denk dat dat een mindset shift moet zijn. Klopt.
Ik denk dat je inderdaad zegt... Leven laat leven. Het is personal training. Het is persoonlijke aandacht.
Het is persoonlijk. En de topsporter die bij jou komt... Of de scène die bij jou komt en die zegt... Ik wil op zoveel oktober op een podium gaan staan. Die verdient af en toe een schop onder zijn kont.
Een dame met drie kinderen. Een gezinsleven die er thuis alleen voor staat. Nu ben ik om daar iets tegen te zeggen.
Maar een man met drie hobby's. Die verdient veel positieve aandacht. En die kan af en toe leren dat het oké is.
We doen het nodige. Als je je plan niet hebt gehaald. Geen probleem.
Ik snap dat er stress is met de kinderen. Terwijl bij een andere zou je zeggen... Je hebt getekend. Je moet dat aanvoelen.
Dat moet je leren aanvoelen. Dat doe je door ervaring. En jij hebt die ervaring ook met de opleidingen die je hebt gedaan.
Met dat persoonlijk werk. Wat was dat exact? Sociaal werk. Sociaal werk.
Daar leer je natuurlijk met klanten omgaan. Je leert die skills ontwikkelen. En social skills.
Blijft die mij ook lichten. Richting 2026 willen we ook meer werken met BAPT. Rond coachability.
Workshops geven. Het sociale. De empathie.
Hoe ga je met klanten om? Dat gaat de clue zijn in onze branche. Want AI gaat heel veel overnemen. AI gaat je job niet kunnen overnemen.
AI gaat je job makkelijker kunnen maken. Omdat jij als scènezijnde een bepaalde persoonlijkheid hebt. Die AI natuurlijk niet heeft.
AI gaat perfect een analyse kunnen doen van je klanten. En die gaat je check-in makkelijker kunnen maken. Die gaat je een mooie samenvatting geven.
Want dat is er allemaal gebeurd. En jij gaat er je scène-vibe over geven. En dat vertellen op je manier.
En als coaches daarin beter worden, dan denk ik dat we gesettled zijn voor de komende jaren. Want dan gaat onze branche, onze job, alleen nog maar belangrijker worden. Ik heb ooit eens een video gezien.
Ik weet echt niet meer van wie. En dat pakte mij heel hard. Die zei echt van de fitness... Dat is vooral veel in Amerika dan.
Ik denk dat de fitnessbranche een heel toxische branche is. Zeker in Amerika is dat echt... Sorry, maar dat is echt... Ik snap dat ook. ...een beetje uit de hand gelopen.
Dat is echt heel toxisch. Zelfs met zo'n Mike Izertel en dergelijke. Die is helemaal de weg kwijt, vind ik soms.
Maar dat wil niet zeggen dat hij niet superslim is en alles weet. En dat is zo'n show geworden daar. En dat is nu... Overal poppen de online coaches van overal.
Iedereen wil online coachen. En ik begrijp het ook. Maar dat is een moeilijke branche.
Een speciale branche. Yes, oké. Ik denk dat we dik over tijd zijn, maar het was super interessant.
Het was superleuk. We hebben veel waarde gehaald vanuit de aflevering. Het maakt een tijd niet zoveel uit.
Hassan, ik wil u enorm bedanken om uw verhaal te komen doen. Jij bedankt. En de kennis die je hebt te delen.
En hoe je met je zaak omgaat en dergelijke. We nodigen niet iedereen uit op de podcast. Dat wil niet zeggen dat wij de podcaster zijn.
Maar dat wil wel zeggen dat je goed bezig bent. Want anders hadden we het niet nodig. Ik vond het echt een eer.
Zalig. Ik wil nog eens benadrukken. Echt top wat je doet.
Doe zo voort. Vergeet zeker nooit het incoachingverhaal. Niet alleen het aan de business werken.
Ik vind dat een belangrijk product moet altijd centraal staan. En gelijk dat je aangaf, klant staat centraal. En het businessdeel is om je leven aangenaam te maken.
Daar draait het eigenlijk om. Klopt, klopt, klopt. Echt superinteressant.
Heel veel succes met je wedstrijd. Dank je. Met je prep.
Let's go. Ik ga het op de voet volgen en we horen elkaar nog. Tot ziens.
Dat is goed. Bye bye. Bedankt voor het luisteren naar de Personal Trainer Podcast.
Vond je deze aflevering waardevol? Laat dan een review achter op Apple Podcasts, Spotify of waar je ook luistert. En help andere trainers ons te ontdekken. Jouw feedback maakt echt het verschil.
Alvast bedankt. Tot de volgende keer. Ciao.