Welkom bij The Personal Trainer Podcast. De plek waar jij als personal trainer inspiratie, motivatie en de nieuwste inzichten krijgt om je carrière te laten groeien. Of je nu net begint of al een expert bent, wij helpen je om het beste uit jezelf en jouw klanten te halen.
Deze podcast is mede mogelijk gemaakt door BAPT. BAPT biedt niet alleen fitnessopleidingen, maar ook een ondersteunende coachescommunity. Kortom, alles om van jou de beste coach voor jouw klanten te maken.
Wil je meer informatie, dan kan je terecht op de website www.bapt.be Hallo en welkom bij The Personal Trainer Podcast. In deze aflevering ga ik met Michiel samen vijf voedingstips bekijken die jij kan toepassen met jouw klanten. Het zijn tips die we gekozen hebben.
Als we een heel aantal tips op een rij kunnen zetten, dit zijn de vijf belangrijkste waar je mee aan de slag moet. Die vinden wij het allerbelangrijkste en daar haal je de meeste resultaten uit met jouw klanten. Voeding, Michiel, ik denk dat je het daar met mij eens bent, is alleen maar belangrijker geworden als je met klanten als coach aan het coachen bent.
Klopt, absoluut. Zolang je de enkele en alleen zou gaan focussen op het trainingsgedeelte, om het zo maar even te gaan benoemen, dan ga je op een bepaald punt gewoon altijd tot een plateau komen. Je gaat gewoon vastlopen, omdat de resultaten gewoon niet meer kunnen verdergezet worden.
Omdat die voeding echt wel een belangrijke impact heeft, al dan niet de belangrijkste impact in mijn ogen. Het is letterlijk de energie die we krijgen uit ons lichaam, het zorgt voor de verbranding. Het is letterlijk gewoon de start van alles, want zonder die energie kan je ook niet gaan presteren en zonder prestaties haal je ook geen resultaten.
Dus uiteindelijk de start van die resultaten begint in mijn ogen altijd bij de voeding. Ja, als coach ga je jezelf daar verder in moeten gaan verdiepen, want eender welke doelstelling dat jouw klant heeft, het zij revalidatie, sportprestaties, afslanken, spiermassa bijkomen, het maakt niet uit, voeding is daar altijd de cruciale factor in. Dus voeding is echt een enorm, enorm belangrijk iets.
We wensen daar meer informatie over. We hebben natuurlijk binnen BAPT onze Nutrition Coaching Level 1 opleiding, waarbij je alle basisbeginselen leert van voeding, wat natuurlijk een heel belangrijk deel is, en je leert daar ook een voedingscoachingstraject opbouwen voor jouw klanten. Nu, laat ons hier eens aan de slag gaan met een aantal tips die wij belangrijk vinden.
Michiel, wat zou jouw eerste tip zijn voor coaches om met hun klanten aan de slag te gaan? De verhouding van de macronutriënten. We hebben het daar ook wel eens kort over gehad, maar ik denk dat nog altijd wel het belangrijkste is dat we de hoofdfocus moeten leggen op de eiwitinname uiteraard, omdat ik heb daar zelf al met geëxperimenteerd een hogere en een lagere eiwitinname, en dat het resultaat of het effect daarvan op onze trainingsprestaties, omdat ik er ergens van overtuigd was dat we ook konden presteren met minder eiwitten, maar het is letterlijk bewezen dat dat toch weer even niet zo was. Ik heb dat eigenlijk letterlijk kunnen bewijzen aan de hand van DEXA-scans.
Ik had een bepaalde periode bewust, denk ik een week of tien, mijn eiwitinname bewust verlaagd, dus richting de 130-135 gram per dag gegaan, ongeveer, plus minuus. Dus ik heb dat niet echt getrackt, maar het was bewust lager, en het resultaat van die DEXA-scan was dat ik twee kilo spiermassa was verloren, terwijl ik eigenlijk calorieënamen plus minuus hetzelfde heb gehouden, en de trainingsbelasting eigenlijk ook hetzelfde. Nu kan zijn dat er nog andere factoren hebben meegespeeld, maar in mijn ogen is dat wel ergens iets te wijten aan het feit dat mijn eiwitinname gewoon te laag was om mijn spierherstel te kunnen blijven bevorderen.
Ik denk dat de wetenschap daar heel duidelijk over is, dat de eiwitten de belangrijkste macronutriënten zijn. Onze eerste concrete tip is dan ook dat je het maaltijdplan van de klant altijd opbouwt rond de eiwitten, zowel de maaltijden zelf als het volledige dagplan. Start eerst met te gaan kijken welke eiwitbronnen je aan de klant wil geven, en bouw dan al de rest daar rond van de vetten en ook de koolhydraten.
Oké, dus dat is de eerste. De tweede is, en dat is een beetje een persoonlijke, dat ik niet direct ga starten met een calorieenplan. Een calorieenplan kan interessant zijn als klanten extreme doelstellingen hebben, maar wat je als coach niet mag vergeten, is dat je niet altijd direct volledig moet meegaan in het doelstellingenbeeld van de klant.
Waarom zeg ik dat? Klanten komen vaak met extreem veel motivatie. Ze zijn vaak al maanden aan het denken over te starten met coaching of training. Ze hebben eindelijk de klik gemaakt, ze komen en ze willen direct maximale resultaten.
Maar weinige klanten zijn zich er heel veel van bewust van wat er allemaal nodig is om dan uiteindelijk die resultaten te behalen. Ze hebben vaak verwachtingen of bepaalde doelen, maar ze hebben geen idee welk proces daaraan vooraf moet gaan, wat ze daar effectiever voor moeten doen. Ze hebben vaak ook geen idee dat dat niet haalbaar is in hun dagelijks leven.
Dus als je direct in het idee met de klant meegaat en meegaat naar die extreme doelen en een calorieenplan maakt en alles tot in de puntjes uitwerkt, dan heb je de kans dat de klant zich na een aantal weken gaat opbranden en het niet gaat volhouden. Ik ben eerder voorstander van de klant daar een heel klein beetje af te remmen. Daar heb je een beetje mensenkennis in nodig, want sommigen zouden dat, als je werkt met mensen die al jaren sporter zijn of die misschien een topsportverleden hebben gehad, die gaan dat misschien veel sneller to the point kunnen volgen.
Maar de algemene Genpop-klant ben ik eerder voorstander van rustiger op te bouwen met portiecontrole en meer bewust te zijn van, ga nu eens kwalitatievere voedingsmiddelen eten, omdat dat automatisch meer honger en dergelijke gaat reguleren. Het gaat je lichaam gezonder maken, je vetverbranding gaat automatisch veel vlotter verlopen, je gaat beter kunnen presteren, omdat je je fitter voelt. Dus meer werken met portiecontrole, handporties, handpalm, een handpalm, eiwitten, een kuipje van twee handen of één hand, koolhydraten, een duim vetten, dat hoeft niet exact te zijn, maar ongeveer.
Voorbeeldtemplates, maar vooral gefocust op wat er op dat bord ligt en vooral focussen op die kwaliteit. En dan pas daarna, als de kwaliteit verbeterd is, dan pas meegaan in die calorieplannen-doelstellingen. Ik weet niet hoe jij daar tegenover staat, Michiel? Ik volg dat op zich zeker wel, die visie daarin, maar ik doe het wel net iets anders, puur omdat we hebben het in de vorige aflevering ook nog maar even vermeld.
Ik werk met de software van PHS en daarin moet je letterlijk gewoon per voedingsproduct het aantal grammen gaan ingeven. Daar kan je gewoon niet over. Dat is de manier hoe die voedingsprogramma's worden opgesteld.
Ik ga me niet gaan bezighouden met nog een extra pdf of wordbestandje te gaan maken met daarin. Dus ik probeer het eigenlijk een beetje de omgekeerde weg te doen. Ik probeer eigenlijk eerst een week of twee het te laten afwegen om een idee te krijgen van wat zijn de portiegroottes? Wat is 250 gram yoghurt? Zijn dat bijvoorbeeld zes lepels? Zijn dat acht lepels? En dan krijgen ze ook direct meteen een duidelijk beeld van, oké, ik moet als ontbijt, laten we zeggen, 250 gram Griekse yoghurt eten.
Oké, dat zijn acht lepels. Ik moet daarbij 25 gram puur chocolade eten. Oké, dat is één koffielepel.
En nog een koffielepel pompoenpitjes, wat dan bijvoorbeeld ook nog overeenkomt met 25 gram pompoenpitten. En dat is een beetje waar ik dan naartoe probeer te gaan. Gaandeweg naar het intuïtief eten.
Maar ik start wel met het laten afwegen. Of toch, daar probeer ik wel enigszins een beetje naartoe te gaan. Omdat dat eerzijds ook gewoon een manier is hoe die app werkt.
Dus daar kan ik ook gewoon niet over. Ja, duidelijk. Nee, dat zijn twee verschillende.
En ik denk dat dat allebei oké is. De visies zijn daar iets anders in, maar er is geen één beter of slechter. Dat gaat puur van de klanten vangen.
Dus ja, daar kan je zelf als coach een beetje naar kijken. Welk en hoe je dat wilt gaan aanpakken. Een derde tip, Michiel? Dat is in mijn ogen de focus gaan leggen van het implementeren van omgadrie-rijke voeding.
We weten enerzijds wel al dat het belangrijk is om toch reëelmatig al dan niet meerdere keren per week vis te gaan eten. Maar zelfs met één tot twee tal porties vis per week kom je eigenlijk nog niet voldoende aan je dagelijkse omgadrie-inname. Die zou je nodig moeten hebben.
Dus daarom is het ook heel belangrijk om nog steeds voedingsproducten die rijk zijn aan omgadrie te gaan implementeren in een voedingsprogramma in mijn ogen. En dan ga je voedingsmiddelen implementeren, akkoord? Ga je ook supplesie erbij voegen, altijd? Uiteraard. Dat is eigenlijk bij mij basissupplesie omgadrie.
Zeker wanneer er, want sommige mensen hebben ook gewoon bepaalde schaalschelpallergie of visallergie in het algemeen, of lusten gewoon weg geen vis. Dus dan wordt het absoluut al noodzakelijk om die supplesie te gaan inzetten. Maar bij mij is omgadrie echt gewoon basissupplesie.
Dat zou een van de belangrijkste supplesies zijn die ik absoluut zou kiezen wanneer ik maar één of twee opties zou kunnen inzetten. Oké, goed. Interessant.
Dan ga ik naar het vierde deel. Bij het vierde deel wil ik het hebben over periodiseren. Periodiseren doen we vaak met training, maar met voeding wordt dat vaak niet gedaan.
Ik denk dat het hier heel fijn is voor de klant dat de klant ook een periodisatieplan ziet. Dat de klant ziet dat het niet zomaar is van we gaan nu minder calorieën eten en we gaan dat nu gewoon blijven doen. En voor de rest mag je nooit meer calorieën eten.
Dat de klant een beetje ziet dat er echt een plan achter zit. Dat er een bepaalde fase is. Laten we het even de fatlossfase noemen.
En laten we zeggen dat die fase tot tien weken kan duren. Maar dat er daarna wel een reverse diet wordt gedaan waarbij de calorieën weer naar boven worden gehaald voor de metabole efficiëntie van het lichaam terug te verbeteren. Want het lichaam gaat minder en minder calorieën verbranden als je minder en minder blijft eten.
Dus je lichaam wordt efficiënter en efficiënter. Door dan een reverse diet in te plannen van terug vijf, zes, zeven weken gaat je lichaam die stoof terug aanwakkeren om daarna weer een nieuwe fatlossfase aan te gaan. De fout die de meeste coaches maken, die te weinig gestudeerd hebben rond voeding, die te weinig daar opleidingen hebben over gevolgd, die denken letterlijk dat als iemand wil afvallen, dan gaan we die calorieën naar beneden halen en we houden dat gewoon aan tot iemand op het gewicht is.
Maar zo werkt het niet. En dat is de reden dat je vaak geen resultaten haalt met klanten. Hoe groter of hoe meer gewicht dat iemand wil afslanken, hoe meer fase in de periodisatie dat je zou moeten hebben.
Je gaat een fatlossfase hebben, een reverse dietfase, een fatlossfase, reverse dietfase, fatlossfase. Bij elke fatlossfase ga je stelselmatig lager en lager gaan in gewicht en in vetpercentage. En vaak, en dat is nog interessanter, ga je elke fatlossfase hoger zijn in calorieën.
Dat maakt in mijn ogen de kracht van een lange termijnplan. Dat een klant die bij jou komt en die eet misschien 2200 calorieën, of zegt dat ze dat eet, laten we het daar even op houden, dan is er een mogelijkheid dat je op termijn die klant 2800 calorieën kan laten eten en dat die klant scherper staat dan ooit. En dat krijg je alleen maar klaar door die cyclische golfbeweging, die periodisatie in voeding.
En dat is in mijn ogen een cruciale tip voor coaches, dat ze daarover moeten nadenken en dat ze daarover moeten studeren. Ja, honderd procent. Maar, dat is mijn vraag vooral eerder misschien, zou je dat, uiteraard probeer je dat ook uit te leggen, of dat probeer ik toch ook altijd wel uit te leggen aan de klanten zelf, van oké goed, we gaan zoveel weken dit doen, we gaan zoveel weken dat doen.
Zou je het ook aanraden om dat visueel op papier of presentatie of iets dergelijke uit te leggen? Of zou je het gewoon vermelden? Nee, ik doe het altijd visueel, omdat sommige mensen zijn visueel ingesteld en ik ben dat ook. Dus ik zie graag voor mij, ik heb altijd roadmaps, ik heb periodisaties dat ik uitwerk voor training. We hebben onze nutrition coaching level 1 opleiding, waarbij we het nutrition coaching traject uitwerken, dat is ook een tijdlijn.
Dus dat is allemaal visueel en dat laat ik ook zo aan de klant zien. Maar dat is een persoonlijke voorkeur natuurlijk. Ik raad langs de ene kant wel aan om het te doen, maar zeg je van, ja nee, ik ga het gewoon melden aan de klant, oké prima.
Maar sommige klanten zijn wel visueel ingesteld, dus dat kan wel helpen. Ik denk dat het ook sowieso wel belangrijk is om het te vermelden, want ook al heb je dat als coach zelf in gedachten, van oké goed, dit zijn de fases die we gaan doorlopen. Hoe meer je een klant kan betrekken in die richtlijn of in die fases, hoe meer die klant ook gemotiveerd gaat blijven, want anders kan de motivatie ook wel eens heel snel gaan zakken.
Wanneer die klant zelf denkt van oké, ik moet hier nog de komende 12 weken aan 2300 calorieën gaan eten, wat voor mij bijna uitstervingsmodus is, om het zo maar te zeggen. Ja, ik kan u bijna 100% garanderen dat die klant na week 6 zegt, voert en ik ga zelf op mijn eigen houtje meer beginnen eten. Terwijl als die klant weet van oké, binnen drie weken gaan de calorieën terug omhoog geschroefd worden, nog heel eventjes tanden bijten, maar daarna ga ik mij weer veel beter voelen, gaan de calorieën omhoog.
Mijn vetpressage of gewicht zou normaal gezien plusminus hetzelfde moeten blijven als een goede reverse diet doet, maar prestaties gaan wel omhoog natuurlijk en dat is een heel belangrijke. Ja, en ik zou dat eigenlijk al direct als tip 5 willen gebruiken, dat is die communicatie naar de klant toe. Want ik denk dat qua voeding en communicatie kunnen we heel breed trekken, maar qua communicatie denk ik één aan biofeedback.
Zorg ervoor dat je elke week van jouw klant te horen krijgt, hebben ze cravings, hebben ze voldoende energie? Hoe is hun motivatie op deze moment? Vraag daarnaar, wacht niet tot het moment dat de klant zegt ik ben drie dagen geleden volgepropt met de koekenkast, want het ging niet meer. Dan ben je veel te laat, dan heb je niet kunnen anticiperen. Dus dat is één met die biofeedback.
En twee qua communicatie is dat je ook communiceert met jouw klant over twee belangrijke zaken. Dat is één het overkomen van obstakels. Bij obstakels met voeding heb ik het over sociale events en ook over een hongergevoel.
Wat is een hongergevoel? Mensen denken soms dat hun lichaam hun honger vraagt naar eten. Maar als je jarenlang maar hebt gegeten, de kast opentrekken en eten, dan weet je eigenlijk niet wat honger is, wat dat zin is. Dan heb je totaal geen idee van honger.
Dat zijn allemaal signalen die wij als coach wel weten dat er gaan gebeuren tijdens een traject. Maar als je die niet communiceert, niet uitlegt met de klant, dan heb je enorm veel kans dat het daar uiteindelijk misloopt. Dat de klant gaat afhaken of dat er andere dingen gebeuren, terwijl ze dat op voorhand goed kan uitleggen en duidelijk kan maken dat dat normaal is en dat normaal is.
En als ze een bepaald obstakel tegenkomen, dat ze dan met jou kunnen overcommuniceren. Of dat je in het begin van de coaching zegt dat je elke week op restaurant gaat, want je vindt het belangrijk om met je vriendin of familie op restaurant te gaan. Oké, prima.
Hoe gaan we dit nu zo goed mogelijk maken, zodat je toch kan blijven genieten, maar toch binnen het plan kan blijven? En daarover hebben met de klant. Wat zou jij doen of wat denk jij dat mogelijk is voor jou? Altijd die autonomie. Altijd aan de klant vragen en de klant een antwoord vragen.
Nooit zelf het antwoord geven. Niet zeggen van ja, vanaf nu ga je op restaurant slaatje bestellen, je laat de fritten opzij, je drinkt geen aperitief meer, geen wijn meer en geen dessert meer. Nee, je vraagt aan de klant wat er volgens jou mogelijk is om toch met hetzelfde gevoel die familie, beleving, dat leuk moment, buiten te gaan en toch iets te hebben aangepast, zodat je niet all-out bent gegaan.
Is een dessert het belangrijkste voor jou? Is een aperitief het belangrijkste? En op die manier samen gaan zoeken naar het juiste evenwicht. Ik vind dat niet echt een dubbel gevoel misschien, maar ik probeer wel altijd de rechtlijnen op te meten. Als je dit gaat doen, kan je ook die zaken gaan toepassen.
Zeker ook op het gebied van cravings vind ik dat een heel interessante, omdat ik mij daar ook meer en meer in aan het verdiepen ben. Wat is het gedrag, waarom ontstaan die cravings? Want heel vaak, als we daar heel eerlijk over zijn, cravings zijn niet echt zomaar een tekort aan suiker in ons hoofd. Het is gewoon meer een mentaal spelletje of een verstoorde hormonale balans.
Dus is het veel interessanter dat we altijd moeten gaan kijken naar wat is eigenlijk de psychologie achter waarom grijp je naar die koeken? Is dat uit stress? Is dat uit een slecht eetpatroon? Is dat uit een andere oorzaak? En met die oorzaak ook aan de slag gaan. Verder vind ik het ook heel belangrijk, vooral eer dat je een bepaald coachingtrein zou aangaan, om dat ook partnergewijs te bespreken. En te zeggen van, kijk, in hoeverre wil jij samen mee in dit verhaal instappen? Zodanig dat je zelf ook op restaurant samen die bewustere keuzes kan maken en samen nog steeds kan genieten.
Zodanig dat als je partner voor je met het meest gigantisch ongezonde bordje voor je neus staat, en jij zit daar met een slaatje kip, dat gaat averrechts werken. Maar als je elkaar op die manier kunt motiveren en zegt van, oké goed, we gaan samen dit en dit en dit eten, in de gezondere richtlijnen, dan ga je absoluut geen schuldgevoel gaan ervaren en ga je gewoon een heel fijn en aangename avond of evenement tegemoet. Ja, en alles draait hier wederom om balans.
We hebben het hier over gezonde keuzes maken. Waarom? Omdat onze klant elke week op restaurant gaat. Als onze klant eens een keertje op restaurant gaat, en dat gaat over twee keer per kwartaal, dan gaan we daar niet zo mega moeilijk over doen.
Dan gaan we misschien nog wel zeggen, oké goed, drink niet één fles wijn, één dessert, één aperitief, enzovoort. Probeer gewoon een beetje logisch na te denken. Probeer je niet vol te vreten.
Maar als dat elke week is, dan moeten we daar als coach toch een beetje wat vat op hebben. Want je weet ook, als je op restaurant gaat en je let er niet op, dan is 3000 calorieën niks. Als je gaat tellen aan aperitief en voorgerecht, hoofdgerecht, dessert.
Zelfs als je een salade neemt, wordt daar honingdressing over gedaan, olijfolie, er zitten noten bij, er zit kaas bij. Niet dat dat slecht is, maar dat maakt je salade direct heel calorierijk. Ik denk dat je een gemiddelde maaltijd zeker rond de 1500 calorieën mag tellen als je op restaurant gaat.
Absoluut, ja. Dat is wel een interessante. Goed, ik denk dat onze vijf tips, als je ze allemaal gaat uit elkaar halen, meer dan tien tips zijn geworden, maar ik denk dat niemand daar een probleem mee zal hebben.
Heb je toch nog vragen over bijvoorbeeld onze opleiding Nutrition Coaching Level 1? Ga dan zeker naar onze website. Je kan daar ook een call in boeken met mij en dan kan ik je de opleiding ook eens een keertje laten zien. Nogmaals, er zijn ook zeker andere goede opleidingen rond voeding, maar het is belangrijk dat jij als coach gewoon een opleiding volgt dat je je daar zelf verder in verdiept, want het gaat de grootste of één van de grootste factoren zijn dat jouw klanten resultaten behalen, wel of niet.
Maar je moet ook de resultaten blijven behouden. Ja. En gezond zijn.
We hebben het al een paar keer in een voorbeschouwing gehad, we gaan er niet dieper op doorgaan in deze aflevering, maar ik denk dat het nog altijd de insteek moet zijn om coach te worden, om mensen gezond te maken. Dat is de grootste insteek, mensen gezond maken. En waarom is dat? Omdat dat het beste is wat je iemand kan geven.
Ja, ik haal daar gewoon zelf heel veel voldoening uit. Ja, en het is heel simpel. Iedereen klaagt en zaagt, maar als je gezond bent of er iets gebeurt en je ligt morgen in het ziekenhuis, dan vervalt al dat geklagen en gezagen, en dan telt er nog maar één ding, dat is gezond zijn en terug in het dagelijkse leven kunnen functioneren.
Dus die gezondheid, dat is eigenlijk alles. Daar draait eigenlijk alles rond. En als je gezond bent, dan is alles wat je hebt eigenlijk luxe.
Klopt. Dus onze job, en dat is mijn insteek altijd al geweest, al meer dan twintig jaar, ik vind het een van de belangrijkste jobs ter wereld, omdat wij effectief mensen gezond kunnen maken, zowel op preventie als op lange termijn. Wij kunnen mensen echt van binnenuit gezond maken.
Ik denk dat dat een gegeven is waar we allemaal trots op mogen zijn. Maar met voeding kom je een heel eind. All right.
Michiel, bedankt voor de aflevering alweer en de goede input. En jullie, bedankt om te luisteren. En tot een volgende keer.
Bye bye. Bedankt voor het luisteren naar de Personal Trainer Podcast. Vond je deze aflevering waardevol? Laat dan een review achter op Apple Podcasts, Spotify of waar je ook luistert.
En help andere trainers ons te ontdekken. Jouw feedback maakt echt het verschil. Alvast bedankt.
Tot de volgende keer. Ciao.