Welkom bij de persontrainer podcast, de plek waar jij als persontrainer inspiratie, motivatie en de nieuwste inzichten krijgt om je carrière te laten groeien. Of je nu net begint of al een expert bent, wij helpen je om het beste uit jezelf en jouw klanten te halen. Deze podcast is mede mogelijk gemaakt door BAPT.
BAPT biedt niet alleen fitness opleidingen, maar ook een ondersteunende coaches community. Kortom, alles om van jou de beste coach voor jouw klant te maken. Wil je meer informatie, dan kan je terecht op de website www.bapt.be Hallo en welkom bij de persontrainer podcast.
In deze aflevering gaan we kijken hoe je van een offline coaching naar een online coaching kan groeien. Welke stappen er nodig zijn, wanneer je er klaar voor bent om misschien online te gaan en hoe je eigenlijk een volledig hybride coaching model succesvol kan opzetten. Nu het is exact wat Michiel heeft gedaan.
Dus Michiel, ja ik zou zeggen, vertel. Ja dus inderdaad, ik denk nu een ja iets langer als een jaar geleden volledig de stap naar online coaching gedaan. Ik moet wel zeggen, uiteraard denk dat wel nog steeds een bijberoep.
Dus dat maakt misschien de stap vrij eenvoudig om daar, of daar eigenlijk totaal niet over te moeten stressen. Maar ja, ga ik voldoende inkomen hebben of derde? Ja, want ik denk dat daar nog wel een belangrijk verschil in zit. Of dat je dat in hoofdberoep of bijberoep doet.
Als inzijnde ja, de stap durven zetten vooral misschien. In bijberoep ga je die stap misschien veel sneller durven zetten. En ja, ik heb daar uiteindelijk nog altijd geen spijt van gehad.
Al mis ik soms wel het offline coaching op zich. Omdat dat wel echt een persoonlijke touch heeft. Je werkt echt wel één op één heel vertrouwd met de klanten op zich.
En ik vond dat ook altijd wel heel fijn. Dat was echt wel mijn thuiswinkel om het zomaar te noemen. Maar het online coaching heeft mij gewoon veel meer structuur gebracht.
Maar ik moet wel zeggen dat het mij ook dubbel zoveel werk heeft meegebracht. Ja, het zijn een paar dingen die we inderdaad allemaal gaan opbreken. Dat we zeker niet vooruit lopen.
Ik denk het eerste wat je zegt is wel een goeie, dat bijberoepgegeven. Omdat, dat raad ik ook wel aan. Dat is zelfs zo dat ik raad aan als je personal trainer offline wil worden, dat je dat in bijberoep begint.
Hetzelfde met online, dat je dat ook in bijberoep begint. Omdat, er zijn altijd personen die het direct vanaf scratch kunnen. Maar dat hangt van heel veel factoren af.
En er zijn mensen die een bepaalde, influencer is veel gezegd, maar die een bepaalde social media ervaring al hebben. Die heel veel volgers hebben door iets wat ze al deden. En die dan de switch maken naar personal training.
Of die zelf bijvoorbeeld sporten. Die ambassadeur zijn voor kledingmerken, noem maar op. En die dan zeggen, oké, ik ga nu mensen beginnen te coachen.
Ja, die hebben een platform die direct te bereiken. Als je van nul moet beginnen en dat platform moet opbouwen, dat duurt even. Even tot heel lang.
Ja, dus zes maanden is niks. Dus zes maanden is helemaal niks. Ik zeg altijd, je moet op zijn minst zes maanden intensief daaraan werken.
En dan kan je een eerste korte evaluatie doen. Na een jaar kan je een tweede evaluatie doen. En dan na twee jaar kan je weer evalueren.
En dan weet je veel meer. Maar voor de meeste gaan die denken aan een week of twee weken of drie weken. Maar het is echt effectief minimum zes maanden.
En dan nog. En je weet ook dat het vaak ook veel langer is. Dat hangt ook weer van veel factoren af.
Dus maar als je dat in bijberoep doet, dan heb je toch wel wat meer zekerheid, wat meer financiële zekerheid. En dan zit je niet met die financiële stress om het op te bouwen. Ik denk dat dat wel heel fijn is.
Ja. Het kan ook, ik denk dat het ook wel anders kan werken. Want wat bij mij in het begin vaak het probleem was, toen ik eigenlijk, ik deed eigenlijk inzien mijn offline coaching ook nog steeds in bijberoep.
En daar ben ik eigenlijk altijd direct voluit in gegaan. Ben ik van in het begin vrij succesvol in gegaan. Had ik eigenlijk, was ik op min van tijd eigenlijk continu volledig volgeboekt.
En eigenlijk rondom dezelfde periode ook direct gestart met online coaching. Omdat ik eigenlijk van die mening was, dan kijk, ik wil op later termijn ook wel echt gewoon het online coaching gaan uitbreiden. Dat geeft me uiteindelijk veel meer vrijheid, veel meer ruimte in mijn agenda.
Dus ik was daar van in het begin wel mee bezig. Maar gewoon niet consistent genoeg. Omdat ik altijd moest kiezen tussen het ene of het andere.
Dus ja, als je uiteindelijk weet van oké, het moet nu gaan gebeuren. Dan ga je daar ook wel tijd voor vrijmaken. En dan ga je er ook wel voor zorgen dat dat gaat gaan gebeuren.
Terwijl als je niet de verplichting hebt van, ja, het moet gaan lukken. Maar het zal misschien wel gaan lukken. Dat is een heel andere ingesteldheid qua mindset.
En ja, dat heb ik vooral echt gemerkt qua online coaching. Die consistentie is gewoon het belangrijkste. Je moet online zijn.
Je moet posten. Ook al heb je er geen zin in. Ook al ben je op vakantie.
Het maakt niet uit. Maar je content moet gewoon klaarstaan. En als je dat niet consistent doet, dan haal je ook gewoon niet consistent voldoende bereik om te groeien.
Het is gewoon zo. En ja, dat heb ik vooral echt gemerkt. Want ik ben nu, ik denk misschien anderhalf jaar, echt heel consistent bijna dagelijks aan het posten.
Of toch bijna vijf keer van de zeven dagen. En ja, ik merk enorm verschil ten opzichte van vroeger gewoon. En nog steeds.
En ja, dat maakt het natuurlijk ook wel leuk om die groeimarge te zien. En het werk dat je uiteindelijk allemaal wel zelf hebt ingestoken. Maar het is vooral ook zeker niet te onderschatten, denk ik.
Nee, het lijkt, allee het lijkt, online coaching kan een enorm, enorm iets goed zijn. Ik ben er ook een enorme voorstander van. Het is schaalbaar.
Je kan veel meer mensen aan. Het is veel groter publiek, omdat je in die regio gebonden bent. Het is laagdrempeliger.
De prijs zit ook anders. Je bent veel meer vrijer. Je bent onafhankelijker van locatie, wil ik dan zeggen.
Maar er zijn natuurlijk een aantal zaken die daaraan gekoppeld zijn. Zoals je net zei, het is heel intensief. Het is veel intensiever dan offline coaching.
En de grootste reden is ook omdat met offline coaching je heel vaak die mond-aan-mond reclame ook goed hebt. Bij vrienden, bij kennissen, dat wordt verteld. En daar krijg je dan ook weer klanten van.
En dat werkt toch veel vlotter dan bij een online coaching. Bij een online coaching kan je wel een testimonial hebben, maar dat zijn vaak mensen die het zien, maar die kennen de persoon niet. Terwijl bij offline, die mond-aan-mond reclame, dat is dan een vriend of kennis.
En dan zijn ze veel sneller geneigd om te starten. Maar het grote nadeel van offline is dat je uurtje-factuurtje werkt. Er zijn verschillende modellen.
Dat moet je zeker eens in andere podcast-afleveringen van ons gaan beluisteren. Daar hebben we verschillende prijsmodellen en prijsstrategieën besproken. Ook in groep- en small-group-training is dat allemaal besproken geweest.
Dus zeker eens luisteren naar die episodes. Maar als we nu kijken, oké, we hebben coaches die de stap willen zetten. Waar begin je? Wat is eigenlijk stap één dat je moet gaan doen als je vanaf morgen een online coaching wil gaan opstarten? Wat is de eerste stap? Dat is een moeilijke, de allereerste stap.
Ja, waarschijnlijk gewoon het maken van een social media-account. Ja, oké, goed. Ik hoop dat je wel al iets hebt.
Want als je echt vanaf nul moet beginnen, dan spreken we over geen zes maanden, maar een jaar. Ik denk bijvoorbeeld een trainingssoftware. Je kan toch bijna niet meer zonder trainingssoftware.
Nee, dat gaat je leven een pak makkelijker maken. Al heb ik het in het begin wel gewoon zonder gedaan. Ik denk dat het... Persoonlijk denk ik dat je er niet meer mee wegkomt, Michiel.
De online coaching is zo gestegen, dat als jij met je Excel-spreadsheets afkomt en er is een andere coach die een volledig geïntegreerd platform gebruikt, dat is toch een verschil. 100%. Het gaat je leven als coach veel, veel, veel makkelijker maken.
En de prijzen zijn ook niet overdreven. Je moet rekenen tussen de 50 en de 100 euro per maand en dan zit je eigenlijk al met toppakketten. Dan heb je al hele goeie pakketten.
Ja, ik bedoel, als je één klant hebt, dan heb je die kost al terugverdiend. Dus een goede trainingssoftware is enorm belangrijk. Wat een goede trainingssoftware is, dat is voor de volgende aflevering.
Daar gaan we nu niet te diep op ingaan. Maar een goede trainingssoftware is in principe in mijn ogen een beetje stap 1. Wat zou de tweede stap kunnen zijn? Het maken van een goeie planning, contentgewijs gewoon. Gewoon eigenlijk de planning rondom, wat gaat je niche zijn in het algemeen? Moet ik het onderzoek gaan doen? Met welke niche wil ik gaan werken? Om dan uiteindelijk van daaruit te gaan opbouwen en te zeggen, oké, goed, hoe kan ik of met welk type content kan ik die niche gaan aanspreken? Want ja, je kunt wel video's gaan maken over Jip en Janneke, maar als dat niet interessant is voor je doelgroep, dan ga je ook gewoon niet aan klanten geraken.
C'est la vie dan. Ja, misschien is dat... Stap 1 was een trainingssoftware aanpakken, maar misschien moet stap 1 inderdaad wel zijn om te bepalen wie je gaat coachen, wat gaat het publiek zijn. Want de tijd dat je als online coach kan zeggen, ik train iedereen, dat loopt ook achter zich.
Dus ik denk dat je daar ook moet gaan kijken, vooral in een niche gaan kijken. Oké, ga ik vooral focussen op dames? Ga ik focussen op mannen? Ga ik focussen op mannen en vrouwen, maar focus ik op spiermassa? Of focus ik op vet los? Mensen mee op dezen? Ja, vind jij een bepaalde werkmethode, zoals ik bijvoorbeeld puur met enkel alleen onbewerkte voeding bijvoorbeeld. Dat is ook een soort van niche uiteindelijk.
Ja, maar je moet dus een bepaalde niche kiezen en zorg er ook voor dat je als coach voldoende kwaliteit hebt om die niche te gaan begeleiden. Want heel eerlijk gezegd heb ik al vaak coaches gehad bij mij die zeggen van, ja, ik ga deze niche doen. En dan stel ik, oké, ja goed, wat zijn de grootste problemen bij die niche en hoe ga je dat oplossen? En dan kunnen ze daar niet zo overdreven veel antwoorden op geven.
Ze kunnen daar niet dieper op ingaan. Ja, heel cru gezegd, dan ben je niet klaar om die niche te gaan trainen. Als jij morgen zegt, ik ga pre- en postnataal doen als niche, dan moet jij alles weten over pre- en postnataal.
Dan moet je daar opleidingen hebben over gevolgd. Dan moet je gewoon al je problemen kennen met de oplossing en dan pas kan je iets gaan opbouwen. Ja, 100 procent.
En dat is iets waar veel coaches wel voor vergeten. Ze zien het online gegeven als iets, alleen het positieve, het onafhankelijk zijn, de vrijheid, schaalbaar, noem maar op. En we kiezen even een niche en we gaan ervoor.
Maar dat gaat zich uiten in de sociale media. Men gaat dat zien of je er iets van kent, ja of nee. Dan zal ze nog gaan z'n eigen oordeel vellen, hoor.
Ja, klopt. Volgende stap is misschien prijsbepaling, een beetje marketing. Welke pakketten ga je doen? Wat zou een goeie starttarief zijn om maandelijks te vragen als online coach? Het hangt natuurlijk vanaf welke service je gaat aanbieden.
Ga je training en voeding tezamen gaan aanbieden? Dan kan je wel echt al... Persoonlijk, Michiel, denk ik... Allee, ik denk niet. Dat is gewoon een mening. Je gaat pas online coaching doen als je een bepaalde expertise hebt.
En als je online coaching gaat doen, dan is het altijd een total package. Ik denk niet dat je enkel schematjes kan gaan geven. Misschien dat daar een markt voor is, dat weet ik niet.
Nee, maar ik bedoel... Ik merk wel bijvoorbeeld in mijn niche dat de meeste mensen... Dat is gewoon een feit. Dat zijn de cijfers. Ik denk dat van alle pakketten die ik aanbied, 80% daarvan, puur de voeding- en lifestyle-packages, zonder de trainingsbegeleiding daarbij, bijvoorbeeld.
Oké. Daar verschiet ik van. Ja, omdat de mensen... Dat is uiteindelijk waar ik mij meer... Daar voelen de mensen mij waarschijnlijk meer vertrouwd in, omdat ik dat ook gewoon het meeste rond promoot.
De voeding, de kwaliteit van de voeding, de gezondheid van de voeding en hoe we ons lichaam uiteindelijk supersterk en supergezond gaan maken aan de hand van leesstijl en voeding. Dat is uiteindelijk hetgeen wat ik promoot op mijn Instagram. En mindere trainingsgedeelten.
En ik merk dat dat vaak bij heel veel mensen, of tegenwoordig ook meer en meer mensen zijn, die zelfs niet eens in de gym zitten nu, maar die wel echt op zoek zijn naar gewicht te verliezen en bijvoorbeeld specifieke gezondheidsklachten hebben, darmklachten hebben, voedselintoleranties hebben, die dan bij mij terechtkomen en die ik dan eigenlijk met mijn programma op die manier verder help en uiteindelijk zonder trainingsbegeleiding wel dezelfde of andere resultaten behaal. Dat gaat niet de meest indrukwekkende before-and-afters zijn, maar dat gaan dan wel hele leuke en krachtige videotestimonials zijn van klanten die zeggen van, kijk goed, je hebt mijn leven gewoon compleet veranderd. Ja, klopt.
Ja, dus dat is inderdaad wel straf, maar uiteindelijk is het ook waar je jezelf mee promoot op sociale media, dus het is absoluut niet onlogisch. Hoe sta je tegenover de coaching zelfde training? Want ik zie soms twee verschillen. Ik zie soms mensen die de online coaching doen en gewone schema's geven, maar ik heb ook al mensen gezien, coaches gezien, die bij online coaching effectief met de webcam coaching geven.
Dus zoals wij in principe nu de podcast aan het opnemen zijn en jij gaat oefeningen doen en ik coach jou doorheen de oefening. Ik zeg oké, nog drie herhalingen, rug iets rechter houden enzovoort. Is dat iets wat je ooit gedaan hebt? Nee, dat zou ik ook nooit doen denk ik.
Oké, ik heb het ook nog nooit gedaan, maar ik zie misschien wel daar, ik kan mij wel voorstellen, maar dan heb je natuurlijk de flexibiliteit van alles valt weg, want dan moet je nog altijd er zijn. Inderdaad, nee, dat neemt eigenlijk een beetje de hele vrijheid rondom mijn coaching op zich weg denk ik. Dus dat zou ik zelf nooit echt doen denk ik, nee.
Oké, dus we hebben om even terug een aantal de zaken op rijtje te zetten. Eén, start in bijberoep, ik denk dat dat wel een goeie is. Twee, zorg dat je je product enorm goed kent, dat je een expert bent bijna in je product.
Dat gaat het makkelijker maken om jouw online coaching op te starten. Drie, wees je er enorm van bewust dat je visibiliteit moet gaan creëren en dat dat geen makkelijke zaak is. Als je online coach bent, dan ben je online visibel, wil ik zeggen.
Dat is misschien een foutgekozen woord. Maar dan moet je online eenbereikbaar zijn, je moet overal zijn online. En daar onderschat ik heel veel coaches, dat is ook wel iets waar je zeker rekening mee moet houden.
Ja, en ik denk wat daar vooral ook onderschat wordt is, we hebben uiteindelijk gesproken qua offline coaching wel over de kennis en de kunde van de coach rondom de begeleiding op zich. Maar wat je ook echt niet achterwege kan laten, is de skills die je ook wel deels moet gaan aanleren, of die ik mezelf ook heel veel heb aangeleerd rondom alles wat erbij komt kijken bij het online coaching. Want het is niet zomaar enkel en alleen marketing, mond-op-mond reclame.
Het is niet zomaar enkel en alleen de klant gaan we geleiden in de fitness. Het is echt wel rekening mee gaan houden, een beetje creatief zijn. Hoe ga ik Canva templates gaan maken? Welke soort content ga ik maken? Op welke manier ga ik filmen? Er komt echt wel heel wat bij kijken om dat kwalitatief goed tot een einde te kunnen brengen.
En in het begin gaat dat heel veel try and find out zijn. En waarschijnlijk als ik zie naar video's die ik anderhalf jaar geleden maakte ten opzichte van hoe ik ze nu maak, dat is ook dag en nacht verschil. Maar je moet als online coach, heb ik de indruk, of dat is gewoon zo, in veel meer markten gewoon thuis zijn.
Ja, klopt. Daar ben ik honderd procent mee akkoord. Je moet in veel markten thuis zijn.
De klant komt ook bij jou het online coaching volgen. Nu de vraag is ook, hoe behoud je die kwaliteit? Bij offline coaching is dat vrij makkelijk. De klant komt gewoon tot bij jou en jij bent gewoon de coach.
Dus de kwaliteit behouden is vrij simpel. Bij online coaching is dat heel moeilijk, want je ziet jouw klant in principe, je gaat die wel zien als je calls doet natuurlijk, maar je ziet hem fysiek niet. En dat is toch een groot verschil.
Hoe behoud je de kwaliteit van de coaching? Ik denk bijvoorbeeld aan check-ins. Ik denk dat je wekelijks wel een check-in hebt, of een biofeedback evaluatie op zijn minst wekelijks. Ik denk dat dat een heel belangrijke is.
Ik denk dat je als je start om dit op te bouwen, een hybride model en online coaching wil opstarten, bij die eerste klanten maniakaal moet opzitten, omdat die echt de resultaten moeten halen. Dan is zelfs één keer in de week een check-in niet genoeg. Dan moet je echt zorgen dat je die twee, drie keer per week een berichtje stuurt, dat die een hele persoonlijke ervaring hebben met iets dat online is.
Dat is de grote kunst, denk ik, dat je bij online coaching gaat zorgen dat de klant nog meer het gevoel heeft dat ze begeleid worden, nog meer als bij offline coaching. Als je dat kan verwezenlijken, dan ben je goed bezig, denk ik. Dat vraagt in het begin wel redelijk wat inspanning en tijd uiteraard, maar dat gaat sowieso lonen.
Ik woon puur en kan alleen al naar de klant ervaring op zich, maar het gaat je ook gewoon veel meer inzichten geven in misschien groeimarge, of wat kan je misschien bij de volgende klant anders doen, wat kan je beter gaan aanpakken bij die klant, want die gaat ongetwijfeld tegen struikelblokken aanlopen. Hoe meer je die struikelblokken in het begin tegenkomt, hoe meer je daaruit kan leren en hoe beter je die kan meenemen naar de toekomst toe om die te gaan vermijden. Ja, klopt.
Nog een ander punt is bijvoorbeeld met schema's. Hoe ga je controleren dat klanten de oefeningen juist uitvoeren? Je kan het controleren door de oefening te laten filmen, dat zou kunnen. Als je een nieuw schema geeft, kan je misschien vragen om bepaalde oefeningen te filmen, zodat je feedback kan geven.
Langs de andere kant is hier de expertise en de ervaring van de coach ook weer goed van pas, want je kan eigenlijk al aan klanten soms zien, die klant ga ik geen bend-over-row geven, want die rug gaat nooit recht zijn. Dat wil niet zeggen dat de bend-over-row dan een slechte oefening is, maar zo heb ik wel gemerkt dat ervaring als coach voor online coaching op te starten jou enorm verbrengt, want anders gaan klanten de oefeningen niet juist uitvoeren en gaan ze vaak ook niet de juiste resultaten behalen. Ja, 100 procent.
Je moet daar echt wel bewust mee bezig zijn en dat is het stukje individuele programmatie uiteindelijk. Ja, oké. Een succesvol online coaching slash hybride model valt en staat ook wel nog altijd met die community, denk ik.
Hoe sterker je de community kunt krijgen, en dat is niet zo makkelijk, maar hoe sterker je die kan krijgen, hoe hoger jouw retentie en hoe succesvoller jouw bedrijf gaat zijn. Welke ervaring heb jij met die community, Michiel? Exact hetgeen wat je zegt, hè. Het geeft gewoon veel meer extra waarde aan de coaching op zich.
Ik ben daar in alle onduidelijkheid. De community is voor mij ook wel een heel leerproces, een heel leerkurver van wat te doen, hoe te doen, wanneer allemaal die zaken te gaan toepassen. Ik denk dat dat logisch is, want zo is het uiteindelijk bij alles wat vrij nieuw is.
Maar zo heb ik uiteindelijk een WhatsApp groep met iedereen van mijn coaching in, zowel mannen als vrouwen. En daar worden reelmatig receptjes ingedeeld van mezelf, maar ook van de huidige klanten op zich. En ik merk dat dat enorm veel extra waarde biedt naar de klanten toe.
Omdat het vaak, ze krijgen wel de voedingsschema's en ze krijgen wel de ideeën van de verschillende smaakcombinaties die ze kunnen maken. Want dat is vaak wel iets waarvoor klanten toch naar mij komen, van de verschillende smaakcombinaties die ik toevoeg in maaltijden. In een maaltijd met 5, 6, 7 verschillende smaaktexturen op een bord bijvoorbeeld.
Dat zorgt voor heel veel smaaksensatie. Maar ja, ze moeten natuurlijk nog altijd zelf gaan doen. En wanneer een klant iets... Monkey see, monkey do's, uiteindelijk.
Als iemand iets ziet in die Whatsappgroep. Een klant heeft daar bijvoorbeeld een lekkere bananencake in gemaakt. En die denkt van, oké leuk, dat is een gezonde bananencake.
Ja, maar hoe lekker zou dat zijn als ik daar bijvoorbeeld nog iets, wat ze zelf lekker vinden, pistachenootjes bij doe bijvoorbeeld. Omdat die verzot snel pistache, hop, die maakt die bananencake, die doet daar pistachenootjes over, hop, die zet daar een foto van in die Whatsappgroep. Andere mensen geraken ook weer geïnspireerd en gemotiveerd.
En zo inspireren en motiveren je elkaar naar een, in mijn geval dan, in mijn community, naar een gezonder lichaam uiteindelijk. En een gezondere levensstijl. Ja, zo creëer je ook een soort van opvolging slash coaching, waar je zelf niks mee te maken hebt.
En dat is het interessante. Als die community uit zichzelf begint te leven, dan gaan mensen gemotiveerd geraken door andere mensen, andere klanten. Zonder dat jij zelf individueel daar iets aan moet bijdragen.
In het begin is dat lastig. Want de community opbouwen met vier, vijf mensen in een groep, ja, dat draait heel moeilijk. Om het uur zit je daar zelf gewoon continu en kan alleen afbeeldingen van voedsel in aan het gooien.
Maar hoe meer mensen dat daar inkomen, hoe meer het ook wel begint te draaien. En zelfs dan nog, ja, dat zijn ook, hé, het is altijd een moment van zoeken, wat dan wel werkt, wat dan niet werkt. Want ja, ook niet iedereen is altijd evenmondig of zo.
Het is niet omdat ze, hé, ik hoor heel veel feedback van klanten van ja, ik kijk altijd wel in die WhatsApp-groep. Ik vind het altijd heel interessant van die gerechtjes dat daar inkomen. Maar ik hou het voorlopig nog eventjes zelf bij kijken en stelen met de ogen in plaats van zelf de maaltijd in de WhatsApp-groep te gaan zetten.
Ik merk dat dat voor sommigen toch nog wel ergens een drempel is. Wat dat jammer is uiteindelijk. Maar goed, ja, je kunt die mensen ook niet verplichten, hé.
Nee, klopt. Klopt. Dus ja, die community en dan een stevige opvolging slash check-in is hier ook weer belangrijk.
Dat kan je, als je met trainingsoftware werkt, dan is dat vaak ook daarin geïntegreerd. Dus dat kan je allemaal ook gaan soorten. Niet automatiseren, maar het is makkelijker om dan met de klanten een biofeedback te laten invullen via de app.
Hun schema via de app, een voedingsplan via de app. Dat loopt allemaal heel mooi, ja, soepel en gestructureerd. Dus dat is altijd wel fijn voor de klant zelf en dat geeft ook een goede ervaring.
Moeten we er hier nog iets aan toevoegen of zijn we rond, Michiel? Ik denk dat het wel nog belangrijk is als coach dat het vandaag de dag dat je niet toekomt met enkel en alleen te focussen op training en voeding alleen. Of enkel en alleen de schema's, om het zo te noemen. Dus ik denk dat je echt wel breder moet gaan kijken en echt wel het pakket moet gaan vergroten met het aanreiken ook van verschillende e-books.
Bij mij zijn er bijvoorbeeld tal van kookboeken die daar nog bij komen kijken. Een heel e-mail trainingstraject van twaalf weken waarbij ze bijleren over de gezonde wholefood lifestyle en dergelijke. Dus op die manier leren ze zelf ook iets bij.
Want als je enkel en alleen gaat werken als coach met hier is je voedingsschema, hier is je trainingsschema. Dit volgen we nu twee keer per week op en ik zorg dat je prachtig resultaat haalt. Dat werkt, maar een klant wil altijd meer en meer en meer voor dezelfde prijs.
En ja, als je uiteindelijk succesvol wilt zijn, denk ik dat dat vandaag de dag niet meer weg te denken is. Dus een soort van educatie, portaal, e-mail. Of iets extra kunnen aanbieden gewoon.
Ja, iets extra kunnen aanbieden lijkt mij inderdaad ook wel iets dat heel belangrijk is. Ook anders, als je enkel die schema's doet van training en voeding, dan gaat je prijs ook niet superhoog kunnen liggen en dan ga je ook nooit daar echt iets goed aan verdienen. Inderdaad.
Als we het hebben over verdienen, misschien nog een laatste puntje. Want we hebben al veel gezegd van oké, wat was de eerste stap? Maar zorg dat je een beetje een financieel plan hebt en zet eens alle kosten op een rijtje van de softwares die je allemaal nodig hebt en bepaal aan de hand daarvan hoeveel klanten je nodig hebt tegen een bepaald tarief per maand. We hebben het niet meer gehad over dat tarief, maar misschien even kort een 150 euro per maand.
Ik denk dat dat wat iets is om mee te starten als startende coach. Dat is niet veel, maar dat kan je wel opbouwen en daarin is de sky is the limit een beetje. Sky is the limit is veel gezegd.
De topcoaches internationaal, maar dan heb ik het echt over topcoaches, die gaan zelfs tot 1000 euro per maand online coaching. Dat zijn het zonderingen op de regel, maar ik wou maar zeggen, er is heel veel margin op. Ik denk dat je naar 250, zelfs 350, daar die marge, echt goede coaches en goed kunnen verkopen, dat dat wel mogelijk is.
Maar start aan 150, dat lijkt mij een eerlijk tarief voor strijding en voeding en dan bouw stelselmatig dat educatieportaal op en dan kan je van daaruit nog verder stijgen. En stel dat je echt wel merkt dat die prijs bij velen toch nog vaak een struikelblok is, omdat ze misschien nog niet volledig overtuigd zijn, omdat er misschien gebrek is aan testimonials of dergelijke. Dat is wat ik zelf ook gedaan heb.
Het is ook gewoon gestart aan een lagere prijs. Mensen laten de eerste 10 klanten aan een lager tarief laten starten, zodanig dat je die klanten hebt, dat je die resultaten kan gaan gebruiken als marketing tool. En dan gaat het voor een klant veel gemakkelijker zijn om de stap te zeggen van oké, je hebt mij overtuigd.
Ik weet, ik zie wat je kan en dit is hetgeen wat ik daarvoor wil gaan betalen. Oké, top. Dan wil ik jullie terug bedanken voor het luisteren.
Heb jij vragen als coach en je wil naar een online coaching overschakelen of je hebt nog bepaalde vragen die nog niet beantwoord zijn in deze podcast? Aarzel niet om ze even te stellen. Dat kan je gewoon doen op onze sociale media. Stuur ons gewoon even een privébericht en dan beantwoorden wij die met alle plezier.
Bedankt voor het luisteren en tot een volgende keer. Bye bye. Bedankt voor het luisteren naar de Personal Trainer Podcast.
Vond je deze aflevering waardevol? Laat dan een review achter op Apple Podcast, Spotify of waar je ook luistert en help andere trainers ons te ontdekken. Jouw feedback maakt echt het verschil. Alvast bedankt.
Tot de volgende keer. Ciao.