Welkom bij de persontrainer podcast, de plek waar jij als persontrainer inspiratie, motivatie en de nieuwste inzichten krijgt om je carrière te laten groeien. Of je nu net begint of al een expert bent, wij helpen je om het beste uit jezelf en jouw klanten te halen. Deze podcast is mede mogelijk gemaakt door BAPT.
BAPT biedt niet alleen fitness opleidingen, maar ook een ondersteunende coaches community. Kortom, alles om van jou de beste coach voor jouw klanten te maken. Wil je meer informatie, dan kan je terecht op de website www.bapt.be Hallo en welkom bij de persontrainer podcast.
We gaan eens kijken naar hoe je evaluatiemomenten motiverend en waardevol kan maken voor jouw klanten. En als we de titel lezen, dan gaan we er al vanuit dat je evaluatiemomenten inplant met jouw klanten. En ik merk dat heel veel coaches dat nog niet doen.
Dus dat is misschien een eerste punt. Michiel, heb jij daar een bepaald stramien in? Of ga jij naar een bepaalde fase? Hoe pak jij dat aan in jouw coaching evaluatiemomenten? Bij mij voelen klanten wekelijks biofeedback in. In het weekend bekijk ik of analyseer ik die biofeedbacks.
Krijgen ze daar voor mij terugkoppeling op, ofwel aan de hand van een video, ofwel een voice message, ofwel gewoon een berichtje. Of vooral interesse uit hoe een week is verlopen, of bepaalde achtergrond vragen als ik iets dieper op wil ingaan. En soms kan het ook gewoon zijn als ik merk dat een klant extra begeleiding ofzo nood heeft, of een extra steunstok achter de deur heeft.
Dan probeer ik daar met heel veel plezier een videocall in te plannen. Maar de videocalls op zich zitten er bij mij niet standaard in. Dus ze weten wel dat ze bij mij ieder weekend, maximum tot en met maandag, feedback aanpassingen van schema's en dergelijke kunnen gaan verwachten.
Oké, dus dat is de biofeedback. Zijn er ook nog echte momenten waarop je zegt oké, we zijn nu een aantal weken ver. We gaan een evaluatiemoment inplannen om te kijken welke progressie we hebben geboekt.
Of doet dat meestal na een volledige fase, na een volledige blok? Ja, dat gebeurt eigenlijk vooral na een volledige blok, ofwel richting het einde van het coaching terecht. Eigenlijk na de twaalf weken. Maar ik probeer eigenlijk sowieso altijd wel na X aantal weken iets extra te voorzien, om de klant ook wat meer te laten motiveren.
Want ik werk zelf ook altijd wel met shapefotos. Dus achter twee, drie weken vraag ik ook altijd ervan opnieuw foto's te bezorgen. En dan probeer ik altijd ook wel visueel iets aan te tonen van kijk, dit is het gewicht op de weegschaal zoveel weken geleden.
Dit is het gewicht nu. Dit was het buikomtrekt toen. Dit is het buikomtrekt nu.
Maar vooral kijk eens naar de foto's. Wat vind je zelf? Vind je zelf veel verschil of niet? En merk je vooral fysiek of mentaal eigenlijk al veranderingen? Ja, ik denk inderdaad dat er een verschil tussen het online PT zijn en het gewoon offline PT zijn daarin. Omdat je natuurlijk met de offline je klanten twee keer in de week ziet.
Dat maakt het makkelijker. Ik ben sowieso wel een voorstaander van daar een bepaald stramine in te zoeken. En om de zes weken ergens een momentje te prikken.
En dat hoeft niet per se een uur te zijn. Maar dat je wel, zeker als personal trainer dan. Ik heb het even over een offline coach als personal trainer in een zaak.
Dat je om de zes weken wel een momentje prikt en met de klanten bekijkt van oké, waar staan we nu? Welke progressie heb je al geboekt? Waar zijn we naartoe aan het gaan? Zijn we goed bezig om dat doel te behalen? En dat is allemaal nog naast de biofeedback. Dus de biofeedback is wekelijks. Dat wordt bijgehouden en er kan inderdaad een berichtje gestuurd worden van goed bezig.
Of dit of dat. Of nog wat extra toelichtingen om deze zaken. Maar daarnaast, na die zes weken.
En elke keer na die zes weken, heb ik zelf ook altijd gemerkt dat dat wel heel goed is. Omdat vaak, als ze op het einde van het traject zitten. Bijvoorbeeld ze hebben 24 sessies geboekt en na twaalf weken ga je evalueren.
Dat is soms te laat. Dan zijn er ook soms dingen die naar boven komen. Dat je denkt van oeh, maar dat had ik wel graag veel eerder geweten.
En ook als je om de zes weken doet, dan heb je een moment waarbij je kan gaan inspelen op wat na de twaalf weken. Je staat eigenlijk altijd al een stapje voor en je kan proberen die doelen verder te brengen. Dat de klant uiteindelijk gaat verlengen en nog meer of betere doelstellingen wil behalen.
Dus dat is wel iets. Die zes weken termijn is wel een goeie in onze mindset en motivatie. In onze mindset en motivatie coaching duurt acht weken.
Dus op zich zou je dat ook naar acht weken kunnen trekken. Is het dan niet interessanter om dat om de drie à vier weken te doen, als in zijnde op het einde van elke trainingsblok? Dat zou kunnen. Nu, het is zo dat als we kijken naar het evaluatiemoment, dan gaan we daar alles samen nemen.
Dus dat draait niet alleen rond het trainingsschema. Dat gaat ook rond het gevoel, de biofeedbacks die samengekoppeld zijn, de resultaten die geboekt zijn op het gebied van eventueel gewichtsverlies en dergelijke. Omdat na een fase gaat er altijd een moment zijn waarop we even kort met de klant overleggen of bespreken.
We hebben nu een accumulatiefase gedaan. Dit was het doel. Dat hebben we behaald.
Dus we gaan nu naar dit schema in de intensificatiefase. Het doel van dit schema is dit en dit en dit. Maar dat zijn vaak tien minuten.
Als de nieuwe fase begint, is dat een tien minuten gesprek in het begin van de training, waarin ik even kort toelicht van oké, hier gaan we naartoe. Dan gaat de klant beginnen. Maar die evaluatiemomenten zijn echt momenten waarin we ook richting die mindset de klant bepaalde vragen gaan stellen en zelf ook meer gericht op autonomie.
Daar komen we dadelijk ook nog toe. Persoonlijk was het voor mij om de vier weken te snel. Dat kwam heel snel opnieuw.
Zes weken kwam eigenlijk altijd heel goed uit. Tot acht weken. Dus zes of acht weken daartussen vind ik het ideaal.
Dan zit je een beetje met een goede gulden middenweg. Mensen hebben al goede resultaten behaald en ze hebben op die manier een heel leuk evaluatiemoment, omdat dat vaak ook altijd positief is, normaal gezien. Dus je kan heel veel positieve zaken aanhalen.
Maar dat is natuurlijk een voorstel. Als je zegt we doen dat om tien of twaalf weken. Mijn ervaring is zes tot acht weken.
Dat is ook een reden waarom we onze Motivate Blueprint op acht weken hebben gezet. Omdat dat wel iets is dat je op acht weken vooral mentaal en qua mindset heel veel verandering kan teweegbrengen. En dat je dan vaak een andere strategie moet beginnen toepassen.
Omdat de klant dan idealiter naar een volgende stap in hun motivatietype is gegroeid. Waardoor je andere strategieën moet gaan toepassen om ze nog verder te krijgen richting intrinsieke motivatie. Nu als we een evaluatiemomentje doen met een klant is het heel belangrijk om zelf als coach niet constant aan het woord te zijn.
Dus het evaluatiemoment dat wordt vaak de coach is aan het woord en de coach vertelt dit heb je gedaan. Dit is uw progressie hier. Maar eigenlijk moet je daar volledig omdraaien en je moet als coach vragen stellen aan je klant.
De klant moet de feedback geven en zichzelf bijna gaan evalueren. Je hebt bijvoorbeeld een sheet met het FED-percentage dat heel mooi naar beneden is gegaan. Dan ga je niet als coach dat blad pakken en zeggen van kijk dit is onze progressie die we gemaakt hebben.
Dit is goed, dit is goed, dit is goed. Nee, dan ga je eigenlijk aan de klant vragen oké als we dit nu bekijken. Hoe heb je dat zelf ervaren? Wat vind je zelf hier positief aan? En dat is veel krachtiger.
Het is hetzelfde tijd, maar daar moet je altijd jezelf op gaan trainen in het begin. Om de vragen te leren stellen. Stel dat de klant goed het FED-percentage is verloren.
Dat was het doel. Dat is een heel positief traject geweest. Er is een immens verschil tussen het feit dat jij tegen de klant zegt het is positief en het is heel goed gegaan.
Dan dat de klant dat moet zeggen. Dus de vraagstelling hoe dat je dat zelf, hoe heb je dat zelf ervaren? Vind je zelf ook dat het een positief traject is geweest? Als de klant dat zegt, dan gaat dat veel harder doordringen in de klant zijn. Dat is eigenlijk een beetje het principe van open en gesloten vragen.
Je wil dat eigenlijk zo weinig mogelijk vragen gaan stellen waarbij het antwoord gewoon ja of nee op gaat zijn. Je wil eigenlijk dezelfde vraag in een iets andere formule gaan gieten. Waardoor de klant zelf een volledig antwoord kan gaan geven.
Dat geeft ook weer een volledige leidraad om daarop verder in te pikken. Soms ook onderling de factoren die misschien bij de klant spelen, maar die niet direct naar boven komen. Gedurende de trainingsessies of dergelijke.
Dat je daar ook weer die kan gaan achterhalen en dan kan je die ook weer gaan gebruiken naar volgende sessies toe. Om daar ook weer op verder te gaan inspelen. Ja en wat ik ook al heb ondervonden, dat is dat ik heb weleens gehad met een klant.
Hij is er wel een aantal keren voor gevallen, maar dat schiet mij net binnen dat we een evaluatiemoment doen. Ik zou zeggen, laat ons nu even zes weken nemen en we zijn bijna 2% vetpercentage is eraf. Wat eigenlijk een heel goed resultaat is.
Ikzelf zeg van het is eigenlijk allemaal goed geweest. Ik stel de vraag aan de klant en in de perceptie van de klant had zij meer verwacht. Dus in de perceptie van de klant was het eigenlijk wel oké, maar ik had eigenlijk wel meer resultaat verwacht.
Terwijl het in het oog of de perceptie van mij als coach, die weet wat er allemaal achterliggend was, dat dat eigenlijk een top resultaat was. En dat is ook iets dat je nooit te weten komt als je het zelf alleen aan het woord bent en zelf zegt van het was goed. De klant gaat dat niet snel u onderbreken en zeggen van ja maar ik vond het ook niet.
Terwijl als je vraagt wat is uw eigen idee, wat is uw eigen perceptie, dan gaat de klant dat veel sneller zeggen. En dan kan je heel goed merken dat er soms een kloof is tussen wat jij een positief resultaat vindt en wat de klant een positief resultaat vindt. En dan komen we terug bij een podcast aflevering waar we het gehad hebben over die onrealistische verwachtingen.
Dat het toch misschien kan zijn dat de klant bepaalde onrealistische verwachtingen had van het resultaat op die korte termijn. Ja, zeker en vast. En ik denk dat het daarin ook interessant is om te gaan achterhalen, misschien zelfs al bij een intakegesprek, van oké goed, wat voor type klant hebben we hier eigenlijk met te maken? Want je hebt eigenlijk karaktergewijs altijd verschillende types.
Je hebt gevoelsmatige mensen en je laat ons eigenlijk zeggen de dopaminetypes en de serotoninetypes. De ene persoon is echt carrièregericht en die wil prestatiegericht alleen maar doelen behalen. En iemand anders meer serotoninegericht eigenlijk, die wil meer stabiliteit, die wil meer bevestiging krijgen.
Dus daarin kan het ook heel interessant zijn om daarin echt te kunnen gaan achterhalen dan waar heeft mijn klant op deze moment het meeste nood aan? Heeft die nood aan bevestiging en stabiliteit van oké goed, je hebt dit goed gedaan, je hebt dat goed gedaan? Of wil die ook gewoon echt effectief cijfers zien? Omdat sommige mensen daar ook gewoon echt op kicken om het zo maar te zeggen. Om die cijfers te kunnen bekijken en die cijfers te kunnen verbeteren. Ja inderdaad, het type van persoon dat je voor je hebt, daar ga je zeker ook rekening mee moeten houden.
Op basis hoe je dan de evaluatiemomenten gaat invullen. Tijdens de evaluatiemomenten is het ook ideaal om even te gaan kijken wat werkt en wat werkt niet. En ook qua schema's en qua voedingsplan, wederom aftoetsen bij de klant, hoe voelen ze zich daarbij? Is dat iets dat ze op lange termijn kunnen volhouden? Hebben ze daar moeite mee? Zijn de oefeningen leuk? Of is de schema leuk? Of is het een opgave? Of willen ze graag nog meer wat afzien? En sommige klanten geven wel eens als feedback van ja, het mag wat intensiever.
En dan weet je van oké, puur op krachttraining, ook al kan het dan de beste optie zijn om hun resultaat te behalen. Dan ga je misschien op het einde wat finishers moeten insteken, waarbij ze toch het gevoel hebben dat ze hebben afgezien en dat ze gezweet hebben. Dat zijn zo allemaal dingen die we allemaal tijdens een evaluatiemoment proberen te achterhalen, om dan het schema of het plan te gaan bijsturen.
Een ander punt is dat een evaluatiemoment probeer je in de mate van het mogelijke alleen maar positief te maken. Ook al zijn de resultaten er niet, het is enorm belangrijk om bijna alleen maar op de positieve zaken te focussen. Om ervoor te zorgen dat de klant ook gewoon blijft in het traject bezig zijn.
En daar wil ik niet mee zeggen dat je af en toe niet eens de klant met de neus op de feiten mag drukken. Want ik weet ook dat sommige klanten wel eens een spreekwoordelijke schop onder de kont verdienen. En dat dat soms wel een trigger kan zijn om dan toch weer goed op de rails te raken.
Maar dan zitten we terug bij het type klant dat je voor je hebt. Dat je als coach moet leren lezen. Door ervaring, door met heel veel mensen te werken, ga je dat meer en meer doorhebben van oké, welk type klant heb ik hier voor mij.
En tegen wie mag ik eens een keer iets brutter zeggen van hé, komaan hé, doe niet aan ozel en doe het gewoon. En bij wie moet ik dat iets subtielder en iets empathischer gaan aanpakken. Dus dat is ook iets waar je in een evaluatiemoment rekening mee moet houden.
Ik denk dat journaling hier ook wel een heel interessante kan zijn. Ja, klopt. We hebben ook in de vorige aflevering al eens aangehaald.
Maar de klant ook zelf echt laten neerschrijven gedurende de week of iedere week van hoe heb ik me eigenlijk gevoeld. Wat is er goed gegaan, wat is er niet goed gegaan. En zo creëert je echt gewoon weer meer die gedragsverandering en die perceptie bij de klanten zelf.
Ja, zeker. Een laatste puntje dat ik hier zeker ook wil aanhalen is het gebruik van bepaalde templates. Ga eens aan de slag met een evaluatietemplate te maken, zodat je dat altijd opnieuw kan gebruiken en dat de klant, dat komt ook heel professioneel over, dat je niet een evaluatiemoment doet waarbij je gewoon vertelt van dat gaat goed en dat gaat minder en je stelt wat vragen.
Maar nee, dat je effectief een mooie file hebt met eventueel idealiter een aantal visuals, waarbij als je het vetpercentage net bijgehouden door de week of die weken, zou je een visual kunnen afdrukken of in een document steken, waarbij er een duidelijke lijn is te zien van het vetpercentage dat daalt. Je zou biofeedbacks, je zou dat allemaal heel makkelijk in Excel in een grafiek kunnen gieten en daar moet je niet mega veel technische kennis voor hebben. Je kan een printscreen maken in een mooi mapje of een mooi document zetten in canvas en allemaal niet mega complexe zaken.
Maar dat komt wel heel professioneel over als je dat op die manier kan doen en dat je ook altijd zo'n evaluatieboekje hebt. Evaluatie moment 1 met een aantal vragen waar je dingen in kan noteren of zelfs de klant meegeven naar huis, dat de klant zelf thuis een aantal zaken kan noteren. Dat maakt allemaal de professionaliteit van jouw product, van jouw coaching gaat dat enorm te goede komen.
Dat zijn soms kleine punten. Als dat eenmaal af is, dan kan je dat voor alle klanten gebruiken en dan kan je dat jaren aan een stuk gebruiken. Steek daar ook eens werk in om zo'n evaluatiemomenten, boekje of one-pager 1a4 of voor- en achterkant, hoe dat je het ook wil doen.
Maar steek daar eens werk in om zoiets te maken en dat gaat ook een enorme boost geven. De allerlaatste tip is iets extra te geven. Dat hoef je zeker niet elke moment te doen, maar het is wel eens leuk om klanten, als je merkt dat je een 6-weken evaluatie hebt en de klant echt wel supergoede resultaten heeft, een kaartje extra te geven.
Een handschreven kaartje waarin je ze feliciteert. Dat kan ook iets van een kleine gadget of dergelijke zijn. Dat hoeft totaal niet veel te kosten, maar gewoon iets persoonlijk om ze nog eens een keertje te benadrukken dat ze echt wel goed bezig zijn.
Dat zijn dingen die wonderen doen. Ik stel soms mijn klant in de spotlights op mijn socials zelf, indien ze dat wensen uiteraard. Dat geeft toch wel een positieve affirmatie bij het gevoel van de klant.
Hij deelt mijn resultaten met het hele online-internetwijs. Dat toont toch wel aan dat ik als coach op die moment wel trots ben op de resultaten die mijn klant heeft behalten. Dat is inderdaad ook een optie om ze een beetje in de spotlight te zetten.
Als je dat niet per se op de social media wil doen, kan je dat ook in jouw community doen. Uiteindelijk kennen ze elkaar in de community en dan kan je daar wel even iemand in de spotlight zetten en tegen iedereen zeggen van deze persoon heeft dat resultaat behaald, dikke proficiat. Dat doet gewoon enorm veel.
Dat hoef je niet altijd te doen, want dan is het verrassingseffect weg. Maar denk er zeker over na dat je zo'n aantal dingen hebt die je achter de hand hebt, die je in bepaalde momenten kan inzetten als mensen echt wel topresultaten aan het behalen zijn. Dus evaluatiemomenten.
Denk erover na. Plan ze in. Laat de klant aan het woord.
Stel de juiste vragen. Wees positief. Eventueel met een leuke visual of boekje erbij.
Als ze echt topresultaten hebben behaald, of echt goed bezig zijn, of wat motivatiesteun nodig hebben, dan kan je ook nog iets extra geven of ze in de spotlight zetten. Ik hoop dat jullie zelf ook veel waarde weer uit deze aflevering gehaald hebben en dan horen we jullie graag terug in een volgende aflevering van de Personal Trainer Podcast. Tot een volgende keer.
Bye bye. Bedankt voor het luisteren naar de Personal Trainer Podcast. Vond je deze aflevering waardevol? Laat dan een review achter op Apple Podcast, Spotify of waar je ook luistert.
En help andere trainers ons te ontdekken. Jouw feedback maakt echt het verschil. Alvast bedankt.
Tot de volgende keer. Ciao.