Welkom bij de persontrainerpodcast, de plek waar jij als persontrainer inspiratie, motivatie en de nieuwste inzichten krijgt om je carrière te laten groeien. Of je nu net begint of al een expert bent, wij helpen je om het beste uit jezelf en jouw klanten te halen. Deze podcast is mede mogelijk gemaakt door BAPT.
BAPT biedt niet alleen fitness opleidingen, maar ook een ondersteunende coachescommunity. Kortom, alles om van jou de beste coach voor jouw klanten te maken. Wil je meer informatie? Dan kan je terecht op de website www.bapt.be. Hallo en welkom bij de persontrainerpodcast.
In deze aflevering gaan we eens kijken hoe je klanten kan helpen om realistische verwachtingen te scheppen. We merken vaak dat klanten langskomen, ze hebben bepaalde advertenties gezien online of ze hebben bepaalde voor- en naast of bepaalde dingen gezien van andere coaches. Soms denken ze dat ze heel spectaculaire resultaten kunnen behalen in korte periode, dus daar moet je als coach toch wel goed mee leren omgaan.
Michiel, jij al eens meegemaakt dat klanten bij jou komen met compleet onrealistische verwachtingen? Ja, ik denk dat iedereen dat ooit wel al heeft meegemaakt. Dus ik denk dat het gekste dat ik ooit had gehoord, was een klant eigenlijk die naar mij kwam. Het was toen dat ik zelf nog in BasicFit ook werkte.
Die kwam mijn kantoor binnen, want ik was eigenlijk op die moment ook gewoon even mijn administratie aan het doen. Die kwam binnen en zei van ja, is het mogelijk om binnen twee weken op mijn trouwfeest nog zes tot zeven kilo te verliezen, want die geraakte niet meer in zijn kostuum dat ze hem eigenlijk x aantal maanden geleden eigenlijk had gekocht. Op twee weken, dat is wel heel extreem.
Ja, op twee weken tijd. Ik heb die helaas gewoon terug uit de deur gestuurd en gezegd van kijk, zoek daar maar een ander zondebok voor, maar daar ga ik me niet mee bezighouden, omdat dat is gewoon enerzijds niet realistisch, misschien wel realistisch als die persoon twee weken lang water gaat laten drinken en voor de rest niks meer, maar dat is niet de waarde en de normen waar ik achter sta rondom gezondheid uiteraard. Dus ja, ik denk dat het daarin gewoon altijd belangrijk is om te kijken naar wat is een realistisch doel en ik denk dat nog altijd het belangrijkste is dat je eigenlijk gewoon probeert in te zetten op gedragsverandering bij klanten.
Vooral eer dat je echt gaat praten over het behalen van bepaalde doelstellingen of resultaten. Ik denk dat het veel interessanter is om een klant te kunnen laten aanleren over wat hij kan doen om eigenlijk voor de rest van zijn leven een gezonder voedingspatroon aan te leren en misschien niet zozeer die 10 kilo te verliezen, maar dat hij wel op langere termijn die 10 kilo er kan afhalen dan dat die klant op tien weken tijd 10 kilo verliest, maar dan nadien eigenlijk terug in een yo-yo dieet komt en eigenlijk weer terug vijf kilo bij komt en dan ben je eigenlijk terug bij af. Dat is een beetje het concept natuurlijk denk ik van de aflevering, omdat we wel met de realiteit zitten dat klanten wel bij jou komen om die 10 kilo af te vallen.
Het is net daar dat je als personal trainer mee moet leren omgaan, want op zich ben ik er wel van overtuigd dat je altijd een beetje mee moet gaan met de klant en dat je doorheen het coachingstrijk moet proberen ervoor te zorgen dat de klant zijn visie zelf gaat bijstellen. Want als een klant bij jou komt en die zegt ik wil bijvoorbeeld 10 kilo afvallen op tien weken en dat blijkt realistisch te zijn, als je dan daarvan gaat afwijken en al direct compleet naar de andere kant gaat en zegt van ja maar daar gaan we nu niet op focussen, we gaan focussen op dit dit dit dit, denk ik persoonlijk dat dat kan afschrikken. Ja dat klopt.
Ik denk dat het belangrijk is dat coaches weten dat ze dat een beetje op een sneaky manier moeten gaan integreren en week na week moeten laten voorzorgen dat de klant dat belangrijker en belangrijker vindt om meer met het proces bezig te zijn dan met het eindresultaat. Kunnen we daar een bepaalde norm aangeven aan realistische doelstellingen of is dat te moeilijk? Ik denk dat een 6 tot 8 kilo op een twaalftal weken wel realistisch is in mijn ogen. Een halve kilo per week, want zoiets is inderdaad wel realistisch op een gezonde manier.
Het kan ook meer zijn, het kan ook minder zijn, maar zoals hier gezegd, we zijn wederom bezig over gewichten eigenlijk. Ik denk dat we daar ook als coach meer en meer ook van moeten afstappen. We hebben het al eens aangehaald in andere afleveringen, dat is iets waar ik heel fel deed vanaf dat er een klant was die als doel had om bepaald gewichtverlies te leiden.
Dan probeer ik daar zo snel mogelijk ook van af te stappen en externe doelen ook te gaan inzetten, omdat afhankelijk van de maaltijd die de klant de avond ervoor eet, zout innemen, water drinken, noem maar op, kan dat zo een vertekend beeld geven. Dat kan een halve kilo tot een kilo schelen op de weegschaal, terwijl er eigenlijk niet echt iets aan de hand is dat het percentage perfect naar beneden kan gaan. Ik heb te veel in mijn carrière gehad dat klanten door één stom weegmoment gedemotiveerd geraken, terwijl er eigenlijk niets aan de hand is.
Dan mag je als coach nog zoveel herhalen en vragen waar je gisteravond aan hebt, maar dat zal daar wel aan liggen. Dat is de reden dat het ene oor erin gaat en het andere oor eruit. Ze zien dat gewicht op de weegschaal een kilo bijgekomen is en ze willen niet snappen dat dat perfect normaal kan zijn in hun lichaam.
Als we kijken naar het verschil mannen-vrouwen bij vrouwelijke klanten, hormonaal kan dat zelfs al een groot verschil geven. Het kan zijn dat de klant perfect bezig is, maar dat puur hormonaal in een bepaalde fase van de cyclus iets meer weegt. Dat zijn dus dingen die zeker tijdens een intakegesprek, als je merkt dat de klant te gefocust is op gewichtverlies, je zeker moet kunnen aanhalen.
Dat is sowieso wel een belangrijke. Ik heb het zelf ook al meegemaakt. Klanten die dan zodanig gemotiveerd gaan, of zelfs misschien, dat heb ik ook al meegemaakt, klanten die dan achter je rug ineens verschieten van ik ben gisteren op restaurant geweest.
Ze zien ineens anderhalve kilo meer op de weegschaal en dan gaan ze zich de komende drie of vier dagen lichtjes uithongeren om toch maar weer opnieuw dat gewicht naar beneden te doen krijgen. Terwijl dat dan ook weer volledig aanrecht kan gaan werken, want dan kom je ook weer in een volledig verstoorde balans terecht. Ja, zeker.
Ik denk dat sociale media daar wel niet zo goed voor is. Mensen willen snel resultaat op korte termijn, dus vandaar dat er ook heel veel coaches daarover communiceren. De negentig dagen gewichtverlies-challenges, of zes weken tien kilo op zes weken, van die dingen allemaal, dat merk je heel vaak.
Waarom? Want dat is catchy en mensen merken van, ah, ik moet hier niet te lang mee bezig zijn. Kort en snel en dan heb ik resultaat. Dat is hetgeen dat altijd heel goed werkt qua marketing.
Quick fixes, hè? Ja, quick fixes. Ik weet niet hoe jij dat momenteel aanpakt in je marketing. Probeer je dat op een andere manier te doen? Waarschijnlijk wel, maar hoe probeer je dat aan te pakken? Dat heb ik wel afgeleerd om specifieke getallen te gaan benoemen.
Gedurende verlies zoveel kilo op zoveel weken tijd. Uiteraard is het meeste doelpubliek, of mijn doelgroep wel, mensen die die gewicht willen verliezen. Maar ja, ik denk dat ik mij voornamelijk meer en meer begin te plaatsen in de markt, eigenlijk om het zo maar te zeggen, met wat ik doe vooral en via welke manier ik dat vooral ook doe, om mij eigenlijk daarmee te gaan onderscheiden van anderen.
Waarbij dat daarin vaak de trigger is bij klanten, van oké, waarom kies ik voor Michiel ten opzichte van waarom kies ik voor Ken bijvoorbeeld. Dus vooral focus op de manier waarop je naar het resultaat gaat. Dat is in uw geval door kwaliteit van voeding, niet per se kwantiteit, ook wel een beetje kwantiteit, maar vooral richting de kwaliteit.
Ik denk dat je daar wel een strategie gebruikt om de dingen die de meeste mensen vanzelfsprekend gezond en goed te vinden, om die een beetje te midbusten. Ja, te midbusten, maar dat is natuurlijk ook een deeltje marketing en dat mag ook perfect. Om daar wat surprise-effects te gaan creëren, op een goeie manier natuurlijk.
Dus dat is inderdaad goed. Stel dat er klanten zijn bij jou die langskomen, want je hebt nu net het voorbeeld aangehaald van iemand die op twee weken zes tot zeven kilo wil kwijt geraken. Snap ik dat je die mensen niet toelaat? Stel dat er mensen zijn die wel zeggen van oké, ik wil op vijf weken tien kilogram afvallen, twee kilogram per week, en je merkt hoe onrealistisch dat is.
Heb je daar een bepaalde strategie hoe je dat aanpakt? Ik probeer altijd eerst wel de klant te lezen natuurlijk. Allereerst achterhalen van oké, goed, wat is het startpunt van die klant opzich? Want als we van heel ver moeten komen en die klant die eet super bewerkt en die eet zes, zeven, acht keer op een dag met heel veel tussendoortjes en met s'avonds nog iedere dag een fles wijn naar binnen te, achterover te kappen eigenlijk, wordt het lastig om die doel te gaan realiseren. Als we uiteindelijk, dat heb ik wel gehad, klanten die al een vrij oké voedingspatroon hebben, maar waarbij ik het dan vooral eerder kan gaan fine-tunen naar echt alle bewerkte producten eruit kunnen gaan halen of te gaan vervangen naar onbewerkte producten, ben ik er wel in geslaagd om op zes weken tijd eigenlijk bijna in mijn klant zes tot zeven kilo te verliezen ook.
Dan spreken we echt weer al over een kilo per week. Dus het is mogelijk, maar alles hangt gewoon af van de beginsituatie van de klant. Ja, en daar ga je dan uiteindelijk gaan meten, veronderstel ik.
Als je merkt dat met die meting de plantendoel niet realistisch is, ga je dat dan bespreken met de klant in een bepaalde sessie of ga je dat niet per se aanhalen? Jawel, ik probeer wel altijd de real talk te doen. Dus ik ben niet iemand dat daar, daar sta ik ook wel een beetje rond bekend, denk ik. Ik zeg ook gewoon waar het altijd op staat.
Nu, ik probeer dat wel in een verzachtigende omstandigheden te gaan verkondigen. Van kijk, oké, het doel dat jij nu hebt gerealiseerd is op zich misschien minder realistisch, maar dan probeer ik er een of andere punt mentaal in te spelen als in, stel dat we de weegschaal zouden wegstellen en je kijkt naar jezelf in de spiegel of je loopt bijvoorbeeld in zwemkledij op het strand en je bent drie of vier, misschien zelfs vijf kilo afgevallen, maar je voelt je super comfortabel, je bent eigenlijk vrij content over hoe je er momenteel uitziet. Zou je dan die kilo's op de weegschaal nog steeds evenveel doorwegen dan wanneer je op die moment eigenlijk wel naar jezelf kijkt en kan zeggen van, hoe ik er nu uitziet, is eigenlijk wel waar ik naartoe wou gaan? Ja, dus wederom een beetje wegstappen van dat gewicht en eerder het gevoel.
Dat is ook een strategie... Dat kom je zeker vaak bij, dat ga je ook wel kunnen aanhalen bij jump-up-clients. Mensen die ook voornamelijk gaan beginnen met krachttraining en daarbij ook voornamelijk meer spiermassen gaan bijmaken, kan het ook gewoon een onrealistisch beeld zijn, want spier wegen meer als vet, dat je uiteindelijk minder gewicht gaat verliezen op de weegschaal, maar wel misschien de hoeveelheid vet eigenlijk op die moment wel gaat verliezen. Dus daarin is het ook altijd super interessant om gewoon te gaan werken met visuele beelden of visuele maatstaven.
De manier waarop wij dat ook aanpakten, of nog altijd ook aanpakken, is dat we ook wegstappen van de kilograms en dat we vooral binnen onze mindset- en motivatiestrategieën gaan kijken naar... Het is een externe motivatie dat iemand heeft, omdat ze die 20 kilo of 10 kilo of 5 kilogram willen afslanken, maar dat is uiteindelijk niet de reden van waar ze effectief willen bereiken. Er zit ergens iets achter. Voor hetzelfde geld heeft dat denkensun dat ze door 5 kilogram af te vallen, dat ze dan dat doel gaan bereiken.
Maar voor hetzelfde geld is dat helemaal niet zo. Het kan zijn dat iemand zegt van ja, ik denk als ik 5 kilogram afval, dan ga ik mij veel beter voelen. Maar je weet ook, als je iemand een calorieplan geeft met allemaal bewerkte voedingsmiddelen en met alles slecht, en die valt effectief dat gewicht af wat perfect mogelijk is, dan gaat die zich niet veel beter voelen.
Dan gaat die zich mentaal niet beter voelen, die gaan nog altijd weinig energie hebben, enzovoort. Hormonaal misschien bepaalde zaken. Dat zijn allemaal punten die we dan kunnen bekijken.
Voor hetzelfde geld, als we erachter komen door bepaalde vragen te stellen aan de klant wat het effectieve doel is waarvoor ze echt komen, dan kunnen we daarop inspelen. Bijna altijd kunnen we dan een groot deel van dat gewicht afstappen en wordt dat gewichtsverlies een bijzaak die waarschijnlijk wel zal komen als we de strategie gaan toepassen die wij als coach het beste vinden om de klant zijn doel te behalen. En dat gaat hem merken.
Dus op zich als startende coach, probeer vanaf het begin daar toch redelijk streng in te zijn. Ik heb zelf ook ooit wel vaak die fout gemaakt dat ik dacht van ja weet je, kom we starten wel hier een strict plan en we gaan proberen dat resultaat te behalen. Maar eigenlijk moet je dat niet doen.
Eigenlijk moet je zeker en vast binnen je principes blijven. Want dan loopt toch altijd fout. Dat is zelden of nooit dat dat goed loopt.
Iemand die bij jou komt en die mega gemotiveerd is, want vaak zijn dat dan ook mensen die super gemotiveerd zijn en die zeggen van ja ik wil graag op tien weken tien kilogram afvallen en je merkt van ja die klant is echt wel gemotiveerd en gevraagd wil je daar alles voor doen? Ja ja ik ga er alles voor doen. En eigenlijk moet dat al een red flag zijn. Ook al lijkt dat dan allemaal positief, uit ervaring weet ik dat de mensen die het meest gemotiveerd zijn in het begin vaak de snelste terugslag krijgen.
En de mensen die wat gemoedelijker zijn, daar heb je soms ook hele goede resultaten mee. Dus laat je daar niet in vangen. En ook al merk je dat iemand mega gemotiveerd is, merk je dat misschien het doel uitdagend is, maar wel realistisch, ga nog altijd verder doorvragen naar het waarom dat dat dan effectief moet zijn.
Waarom is dat specifiek tien kilogram of vijf kilogram of zes kilogram het gewicht? Waarom is dat dat gewicht? Wat zit daarachter? Wat denken ze dan uiteindelijk te bereiken? Dat zijn de belangrijkste vragen denk ik die je gaat moeten stellen bij mensen die zowel realistische als onrealistische verwachtingen hebben. En het is vooral die waarom dat je dat ook echt als een krachtig doel kan gaan gebruiken in je sales pitch uiteindelijk. Wat ik vaak ook hoor terugkomen is van ja goed, ik heb vroeger al eens 87 kilo gewogen, terwijl die persoon nu bijvoorbeeld 100 kilo weegt.
En die zei van toen was ik echt tevreden over hoe dat ik eruit zag. En dan kun je echt gaan beginnen doorvragen van oké goed, maar wat heb je dan gedaan om naar die 87 kilo toe te gaan? Ja, ik heb dit en dit en dit gedaan. Oké, maar wat is er dan gebeurd waardoor je nu terug 100 kilo bent gaan beginnen wegen? Ja, dit, zus en zo en dat.
En dan kun je echt gaan kiezen met een vergelijking uiteindelijk van kijk goed, je wil terug naar die 87 kilo. Wil je dat op tien weken tijd bereiken? En tien weken later terug 65 kilo zijn bijgekomen zoals je nu hebt gedaan? Of vind je het interessanter om een periode langer te nemen zoals 20 weken en op het einde van die 20 weken 87 kilo te wegen met een gezondere levensstijl die je dan op die manier de rest van je leven kan blijven volhouden eigenlijk? Ja, nee klopt, klopt. Dat is ook een hele goeie, een hele goeie dat je kan gaan doen om die korte termijnen weg te werken en meer op de lange termijn te schuiven.
En er staan wel veel klanten voorover als je dat goed aanpakt, dan staan ze daar zeker voorover. Misschien daar nog een klein extraatje in is dat je zeker en vast bepaalde data moet gaan tracken in het begin en dat je op regelmatige basis toch wel de klant even gaat overlopen waar staan we en vooral altijd focussen op de positieve zaken. Ook al hebben ze realistische verwachtingen, weet dat er altijd momenten zullen zijn in een coachingstrijd dat motivatie een klein probleem wordt en dat er even een moeilijke week zit, dan is het wel als coach belangrijk om toch elke week iets van positiviteit te kunnen aanhalen.
Is dat gewicht dat gezakt is? Is dat een lift, een oefening waarin ze gewicht hebben zijn gestegen? Is dat een ontbijt? Dat kan van alles zijn, dus denk daar zeker over na en probeer dat ook zeker toe te passen. Oké, wat ga je doen met klanten die bepaalde realistische verwachtingen hebben, maar die daar weinig tegenover willen stellen? Ik heb bijvoorbeeld een voorbeeld. Stel, je hebt een klant die zegt van ik wil op tien weken zes kilo afvallen.
Je merkt oké, dat kan realistisch zijn, maar ik ga maar één keer in de week sporten en in het weekend ga ik elke week met de voetbalkameraden op stap en ja, dat ga ik niet opgeven. Dus dan zitten we eigenlijk met een realistisch doel, maar dan weten we ook dat hetgeen dat de klant ervoor gaat doen niet realistisch is. Hoe pakt je zoiets aan? Is dat ook gewoon drill sergeant to the point van kerel, ofwel doe je het ofwel doe je het niet, of pak je dat toch iets empathischer aan? Ja, ik probeer daar altijd een gulden middenweg in te zoeken.
Vroeger was ik daar wel echt de drill sergeant in, als in het zijnen van oké, goed, als je dat resultaat wil behalen, dit is een manier hoe ik coach en dan probeer ik het verhaal van coachable aan te halen. Maar ik probeer nu ook wel meer en meer te werken rondom het aanpassen en het veranderen van het gedrag van de klant. En uiteindelijk een systeem of een leefstijl eigenlijk te kunnen gaan ontwikkelen en oké, goed, dat is uw druk leven, dat is uw manier van leven.
Hoe kunnen we er toch voor zorgen dat jouw manier van leven, mits de sociale evenementen, dat je het wel 90% van de tijd supergoed doet, zodanig dat je eigenlijk wel nog steeds resultaat kan behalen. Het gaat gewoon iets langer duren, omdat je wel met die sociale evenementen zit. Maar als we daarin wel een gezonde basis kunnen aanleren en, laat ons zeggen, 85 tot 90% van de tijd supergoed en supergezond kunnen eten, ja dan gaat er ook ergens wel ruimte zijn voor die overige 10% om te kunnen deelnemen aan die sociale evenementen.
Maar uiteraard, dat is dan wel iets wat vrij positief werkt bij al mijn klanten. Ze beseffen dan ook wel dat het gewoon langer gaat duren voor ze resultaten gaan behalen. Ja, dat gaat qua communicatie een hele belangrijke zijn.
En ook, ik denk dat dan de biofeedbacks die wekelijks worden gedaan of de gesprekken die wekelijks worden gevoerd, worden eens zo belangrijk. Omdat, ja, je kunt een avond op stap gaan en je kunt een avond op stap gaan. Ik bedoel, je kunt drie pintjes drinken en je kunt er 17 drinken, bij wijze van spreken.
Dat heeft een heel groot verschil, ook op de komende dagen. Want wat vaak ook wel een hele goede trigger is, is aan mensen een soort van journaling te laten invullen, waarbij ze invullen gewoon een aantal parameters rond energie, rond hoe heb ik geslapen, hoe voel ik mij. En ze gaan meer en meer invloed hebben tot de woensdag, dus eigenlijk tot en met dinsdag.
Dus ze hebben daar zondag, maandag en dinsdag nog negatieve invloed van, zonder dat ze dat vaak echt beseffen. Het is pas vanaf woensdag dat hun lichaam weer wat normaal begint aan te voelen, dat ze terug wat gerecupereerd zijn, dat hun slaap ook beter is. Ik neem mezelf daar ook altijd als voorbeeld.
Ik ben iemand die heel graag een glasje wijn drinkt, maar dat gebeurt op dit moment zelden tot bijna nooit. En als ik eens één glas drink, dan is mijn slaap compleet omzeep. Ik track mijn slaap elke dag met mijn Garmin horloge, dus ik kan dat redelijk goed tracken.
Als ik voldoende slaap, dan zit ik ochtends qua bodybatterie in de negentig procent, soms honderd, altijd wel redelijk goed. Eén glas alcohol, ik heb dit weekend toevallig een glasje wijn gedronken toen we op restaurant waren, maar ik had er op dat moment gewoon zin in en dat wil ik mij ook niet onthouden. Dus gewoon een klein glasje wijn.
En ik had 52% ochtends als bodybatterie, terwijl ik wel voldoende heb geslapen. Dus diepe slaap, remslaap, alles compleet omzeep. Snachts wakker worden, normaal word ik bijna nooit wakker.
En dat gaat dan om één klein, dom glasje wijn. Dus ik besef heel goed welk effect dat op dat moment op mijn lichaam gaat hebben. Ook naar sporten toe, de dag erna, ook al is dat maar één glas, ik persoonlijk voel dat.
Mijn lichaam reageert daar heel slecht op. Dus ik kan mij zelfs niet voorstellen, mensen die een zaterdagavond op stap gaan een vijftien pint te drinken, dat kan niet dat je dat goed voelt een dag erna. Dus dat heeft zeker wel een aantal dagen effect.
Dus zo wat journaling laten doen, kan dat ook wel helpen. Ik denk dat dat inderdaad wel een heel handige en krachtige tip gewoon kan zijn. Vooral om klanten en jezelf het in zich te doen laten geven.
Ik ben altijd van mening van iemand die gaat dat misschien niet direct geloven als je dat zegt, maar als je die daarover gaat laten nadenken of dat zelf doen laten beseffen en voelen, dan pas gaat die trigger echt bij die klant geactiveerd worden van oké, fuck, ik heb hier echt drie, vier dagen lang van moeten recupereren, want ik ben pas woensdag mij terug beter beginnen voelen. Is het dan wel waard om mijn zondag terug opnieuw mijn kamerad iets te gaan drinken? Kan ik dan niet beter gewoon een colasero of een bruiswater of whatever gaan drinken? Ja, wat minder, wat afwisselender, een pintje dan een cola. Er zijn zoveel mogelijkheden.
Je kunt nooit tegen je klanten zeggen, je mag niet meer gaan, want dat gaat nooit werken. Maar er zijn zoveel opties om dat gewoon met een andere mindset te doen, dan om te zuipen of gewoon iets te gaan drinken. Het genieten van een sociale activiteit is een enorm verschil.
Zeker en vast. Allright, dus realistische verwachtingen scheppen voor jouw klanten. Vooral in gesprek gaan met jouw klanten.
We gaan zoeken naar de waarom daarachter. Is daar een van de belangrijkste dingen in? Want dan ga je heel vaak tot oplossingen komen. Gaat de klant zijn verwachtingen meer realistisch maken? En dan ga je toch de coaching kunnen opstarten.
Dus ik denk dat dat een hele belangrijke is. Allright, dan wil ik jullie terug bedanken om te luisteren. En dan zien we jullie graag terug volgende week.
Bye bye.